łańcuchy pokarmowe do wybranych ekosystemów
|
kaniagostyn *UKS Kania Gostyń
EGZAMIN!!!. Pytania gr. 8:
Jaka jest struktura dominacji w biocenozach?
Na czym polega sukcesja pierwotna, podaj przykłady.''
Jakie zagrożenia dla środowiska niesie niewłaściwa gospodarka rolna?
Co to są pomniki przyrody i dlaczego je chronimy?
Główne założenia rozwoju zrównoważonego.
Następna grupa (nie pamiętam która, chyba 7):
Co to jest produkcja pierwotna, a co wtórna ekosystemów?
Na czym polega homeostaza ekosystemów?
Wymień główne zagrożenia środowiska przyjęte w raporcie z 1969r.?
Oceń przydatność środowiska przyrodniczego woj. śląskiego.
Co rozumiesz pod pojęciem pojemności turystycznej środowiska przyrodniczego?
A ja pisalem wariant 1 i mialem pytania takie:
- co to jest sukcesja ekologiczna
- opisać 2 lub 3 Polskie Parki Narodowe, znajdujące się na terenie nizinnym (podać ich flore faune specyfike itd.)
- wymienic i opisac najgrozniejsze zagrożenia ekologiczne
- czym sie różni ekologia, ochrona środowiska, ochrona przyrody
Pytania:
-podaj przykłady sieci i łańcuchów pokarmowych
-wymień 2,3 parki krajobrazowe i scharakteryzuj
-wymień jakieś miejscowości uzdrowiskowe i opisz ich klimat
-napisać prawo tolerancji Shelforda
-wymień główne problemy ekologii człowieka
Etyka i filozofia ekologii
Ważniejsze zanieczyszczenia środowiska i ich wpływ na człowieka
Co to jest gatunek
Co to jest biocenoza
Po co ludziom jest potrzebna wiedza na temat ekologi ( czy coś takiego)
Coś z przekształcaniem krajobrazu
Co to jest ekosystem
Ochrona przyrody w Polsce (daty)
Zachowania behawioralne między człowiekiem, a zwierzętami
Zadania ekologii w naukach o kulturze fizycznej
5. Charakteryzacja wybranego rezerwatu przyrody4.
Jakie zbiorowiska roślinne są najbardziej przydatne dla turystyki
3. Ontocenoza człowieka
2. Zasada konkurencyjnego wykluczania
1. Od jakich czynników zależy wzrost rozrodczości populacji wybranych gatunków roślin lub zwierząt?
3. Sukcesja – podać przykłady i wyjaśnić pojęcie
2. 2-3 parki narodowe na nizinach
1. Różnice pomiędzy ekologią a ochroną środowiska
Jak widzicie przesłalam pytania . Są to pytania z dziennego zarządzania u profesora Kuśki lecz nie wiadomo czy będą też te same pytania ale warto przynajmniej wiedziec mniej wiecej czego sie uczyc, tylko nie afiszowac się za bardzo z tymi pytaniami przynhjamniej przy profesorze;p bo bedie przerabane:D to milej nauki owady zagrożone przez ptaki. Cześć!
Zaczyna się tu budować całkiem jajeczny wątek złożony z poważnych pytań i równie poważnych, ale za to dowcipnych odpowiedzi
A tak deczko poważniej:
- które z owadów są najpospolitsze w parkach?
Nie trzeba się wcale znać na owadach, by na to odpowiedzieć. Wystarczy pomyśleć. W parku, gdzie powiedzmy dominującym drzewostanem będzie dębina z domieszką klonu i jesionu najczęstszymi będą gatunki owadów preferujące rozwój na tych drzewach + entomofauna ich drapieżców i pasożytów. Za to nie za bardzo spotkamy te gatunki w parku obsadzonym świerkami i tują. Logiczne? Wydaje się, że autor postu chciałby tu dostać gotowy spis czy listę Lecz owady to nie nietoperze, których gatunków jest u nas niewiele. Liczby entomo-taksonów idą w gruuube tysiące, a skład danej entomocenozy to przyczynek do niejednego doktoratu robionego latami...
- które są najbardziej pożyteczne?
Do zależy do czego i komu? Na to już celnie odpowiedział Grzesiek, a ja dobiję: dla tych, co lubią kasztanowce najbardziej pożyteczne będą te owady, które zjadają owady zjadające kasztanowce. Dla tych, co nie lubią chodzić w psie kupy na parkowych trawnikach pożyteczne będą owady koprofagiczne (= "kupożerne"). Dla miłośników ptaków owadożernych pożyteczne będą owady, które zapewnią odpowiednią bazę pokarmową ich pupilom. Dla tych, których denerwują komary pożyteczne będą ważki, bo komarami się żywią. Itp. itd... A dla tych, dla których park jawi się jako ekosystem będący miejscem życia różnorodnych stworzeń szkodliwe będzie jedynie dopatrywanie się szkodników wśród zwierzęcych (a w tym owadzich) mieszkańców parku.
- które są zagrożone przez jakie gatunki ptaków?
To zależy, jakie ptaki owadożerne i w jakiej liczbie żyją na danym terenie. Nie wiem czy ktoś robił już takie badania np. w jakimś warszawskim parku. Ponadto trzeba tu brać pod uwagę fluktuacje gatunkowe, okresowość i zmienność występowania gatunków, dynamikę populacji i wieloczynnikowe korelacje między nimi... Weź tu i jednym zdaniem odpowiedz Przecież to temat na książkę, a pewnie i na kilka dzieł!
A więc... do dzieła!
Jeśli to są poważnie pytania dyplomowe, to wymagają one formy rozwiniętych, opisowych odpowiedzi opisujących złożoność łańcucha pokarmowego w oparciu o modelowy lub przykładowo wybrany park, którego awifauna i entomofauna jest gruntownie rozpoznana. Lub odpowiedzi bardzo ogólnych, do których jest potrzebna jedynie wiedza o zależności gatunków i umiejętność zestawiania danych oraz kojarzenia podstawowych przyrodniczych prawideł.
Powodzenia!
Wujek Adam 30 mln lat na otrząśnięcie się z wielkiego wymierania. Był taki moment w historii naszej planety, kiedy mogło dojść do całkowitego zniszczenia życia. 250 mln lat temu nastąpiło wymieranie permskie, najgroźniejsze ze wszystkich masowych wymierań, kiedy to wyginęło 90 proc. wszystkich gatunków.
Według najnowszych badań, potrzeba było aż 30 mln lat, żeby ekosystem Ziemi mógł wrócić do równowagi - informują naukowcy z Uniwersytetu w Bristolu na łamach pisma "Proceedings of the Royal Society B". Około 250 mln lat temu, pod koniec okresu permskiego, doszło do wielkiego wymierania, podczas którego wyginęło 90 proc. żywych organizmów, włączając w to owady, rośliny, organizmy morskie, płazy i gady.
Jak mówią naukowcy, był to moment, kiedy życie na naszej planecie było najbliżej całkowitej zagłady. Wcześniejsze badania sugerowały, że opustoszałe nisze ekologiczne zostały szybko zamieszkane przez nowe organizmy. Wiadomo jednak dzisiaj, że organizmy te są tzw. "formami kryzysowymi", o uproszczonej budowie i szybkiej wymianie pokoleń, zdolne do zaaklimatyzowania się w różnych warunkach. Pierwotni "mieszkańcy" tych nisz to często organizmy wyspecjalizowane, o powolnej wymianie pokoleń, które giną podczas wymierania.
Najnowsze badania, prowadzone przez Sardę Sahney i prof. Michaela Bentona z Uniwersytetu w Bristolu, dowodzą, że skomplikowane ekosystemy, z dużą bioróżnorodnością i złożonymi łańcuchami pokarmowymi, potrzebowały długiego czasu na powrót do równowagi. Naukowcy badali skamieniałości wybranych tetrapodów, czworonogów lądowych, z których wywodzą się płazy, gady, ptaki i ssaki. Ich zdaniem zwierzęta te potrzebowały aż 30 mln lat, żeby odbudować swój stan liczebny i zagospodarować nisze ekologiczne.
"Nasze badania dowodzą, że po znaczących kryzysach ekologicznych odbudowa trwa bardzo długo. A zatem, mimo że nie jesteśmy jeszcze świadkami niczego, co by przypominało skalę wymierania permskiego, powinniśmy pamiętać, że ekosystemy potrzebują niezmiernie długiego czasu, żeby wrócić do pełnej równowagi" - podkreśla Sahney.
National geographic [Biologia] Łańcuchy pokarmowe!. Dobra teraz na poważnie:
Łańcuch spasania - jest gdy pierwszym ogniwem łańcucha pokarmowego jest najczęściej roślina zielona np.
szarotka --- lemingi --- pardwa górska --- suseł --- kruk --- gronostaj --- sowa śnieżna --- pieściec --- wilk --- niedźwiedź polarny
Łańcuch detrytusowy - jest gdy pierwszym ogniwem łańcucha pokarmowego są martwe szczątki roślinne i zwierzęce np.
szczątki liści kapusty --- bielinek kapustnik --- pająk --- drozd --- ryjówka --- kuna --- rosomak --- jastrząb --- lis --- ryś
Producent: liście, gałązki - konsument I rzędu: zając szarak - konsument II rzędu: lis - konsument III rzędu: wilk.
Producent: liście, gałązki - konsument I rzędu: jeleń - konsument II rzędu: niedźwiedź.
Producent: orzechy, owoce - konsument I rzędu: wiewiórka - konsument II rzędu: kuna leśna - konsument III rzędu: lis - konsument IV rzędu: wilk.
Producent: kora - konsument I rzędu: kornik - konsument II rzędu: dzięcioł - konsument III rzędu: jastrząb.
Producent: liście, gałązki - konsument I rzędu: mucha - konsument II rzędu: biedronka - konsument III rzędu: sikora - konsument IV rzędu: sokół.
Producent: orzechy, owoce - konsument I rzędu: dzik.
Producent: trawa - konsument I rzędu: mysz - konsument II rzędu: wąż - konsument III rzędu: jastrząb.
pole:
roslina uprawna->gasienica motyli->jakis ptak->lasice
jezioro:
plankton->rozwielitka->ploc->szczupak
las:
liscie debu->gasienica->sikorka->krogulec
laka:
liscie trawy->mszyce->biedronka->czajka->jastrzab
sosna-wiewiórka-żbik-wilk
sosna-kornik-dzięcioł-kuna leśna
poziomka-sarna-lis-pchły
poziomka-gąsienica-żaba
poziomka-ślimak-żaba
Wystarczy?
Nie o to mi chodziło. Mamy dany ekosystem, pustynia Kalahari, Puszcza Białowieska, las za domem Jasia czy Bóg wie co jeszcze i mam napisać z jednego wybranego ekosystemu wszystkie gatunki i z nich ułożyć łancuchy pokarmowe. Tak wiem jestem leniwy, bo to sporo szukania, ale przed chwilą jeszcze przypomniałem sobie, że mam kartkowe z Biologii + ten sprawdzian z Geografii, Chemii i oczywiście kochane egzaminy...
Przykład:
Pustynia Piaskodenna.
(tutaj długa lista łańcuchów pokarmowych jeden pod drugim - z gatunków tej pustyni)
Błagam pomóżcie. Na jutro muszę to mieć, ewentualnie we Wtorek, ale nie chce z siebie osła robić. pomysł na. Niektóre jakie miałem na programowaniu, nie przejmuj się słowem [zarezerwowane]. Myśmy mieli około 6 tygodni na zrobienie wraz z dokumentacją itp. niestety kazali w c++, ale w Delphi też można Modele świata rzeczywistego ekosystem [zarezerwowane] Utwórz model ekosystemu, w skład którego wchodzą zarówno rośliny, jak i zwierzęta, z uwzględnieniem łańcuchów pokarmowych, pór roku, dopływu i odpływu zasobów oraz możliwych zaburzeń układu. Główny program powinien zawierać definicję konkretnego ekosystemu i ilustrować wybrane zjawisko, np. wyginięcie jakiegoś gatunku wskutek zaburzenia równowagi w ekosystemie. automaty [zarezerwowane] Przygotuj bibliotekę do modelowania różnego rodzaju publicznych automatów, np. automatów do sprzedaży kawy/herbaty, automatów telefonicznych, bankomatów, automatów informacyjnych itp. Trzeba uwzględnić różne typy usług oferowanych przez automat, czynności serwisowe oraz ewentualną autoryzację usług czy przyjmowanie zapłaty i wydawanie reszty. Ogród Model ogrodu z różnymi roślinami, posiadającymi różne wymagania klimatyczne i glebowe. Program może przeprowadzać symulacje zmian w ogrodzie pod wpływem zmieniających się warunków. Projekt powinien być na tyle ogólny aby z dostępnych klas umożliwiał tworzenie różnych ogrodów. sklep, supermarket [zarezerwowane] Przygotuj model sklepu z wybranymi rodzajami produktów. Uwzglednij ceny, daty ważności, możliwość określania marży, robienia przecen, zamawiania produktów w zależności od zapotrzebowania itp. Przeprowadź symulację działania i obliczając osiągnięty zysk lub statę. bank [zarezerwowane] Opracuj model banku z różnymi rodzajami kont, kart płatniczych, bankomatów. Przeprowadź symulacje wybranych operacji. Biblioteka z czytelnią Zbuduj model biblioteki umożliwiający wypożyczanie, oddawanie książek, karanie za przetrzymanie, przygotowywanie statystyk itp. Trzeba zastanowić się jak do projektu wprowadzić wszystkie obowiązkowe elementy (np. typ sygnatury może być parametrem szablonu książki itd.) Sieć elektryczna [zarezerwowane] Zdefiniuj klasy odpowiadające różnym urządzeniom elektrycznym (np. silnik, opornik, żarówka), gniazdkom, przełącznikom, miernikom, źródłom napięcia, bezpiecznikom itd. Każde urządzenie ma określoną moc i dopuszczalne natężenie. Zbuduj układ elektryczny z tych elementów i zasymuluj jego działanie. lotnisko Opracuj model lotniska kontrolujący ruch samolotów i ich obługę, być może także obsługę pasażerów. Komunikacja miejska [zarezerwowane] Opracuj model komunikacji miejskiej: różne typy pojazdów poruszają się po przygotowanych drogach starając się osiągnąć wybrane punkty docelowe. Zasymuluj różne możliwe sytuacje. Winda Opracuj model windy, składającej się z kabiny, drzwi, przycisków, silnika, układu sterującego itp. Klasy powinny być na tyle ogólne aby umożliwiały budowę różnych wind o rożnych parametrach, a także systemów kilku współdziałających wind. Różne- warto poczytać forumowicze!!!. Na podstawie guardian.co.uk
Co łączy pszczoły, nietoperze, grzyby i plankton?
Dnia 20 listopada 2008 w Królewskim Towarzystwie Geograficznym w Londynie odbyła się debata naukowców na temat najbardziej istotnych dla świata gatunków. Jako najważniejsze wskazano nietoperze, grzyby, plankton, naczelne i pszczoły. W debacie wskazano oczywiście, że wszytkie gatunki grają okresloną, ważną rolę w ekosystemie, ale dokonany wybór miał na celu zwrócenie uwagi na istotną rolę jaką te kilka wybranych stworzeń gra dla świata, mimo że często są niedocenione.
Szacuje się że 250 000 gatunków roślin zależy od zapylania przez pszczoły, wiele z nich jest niezbędnych dla światowego rolnictwa. Pszczoły poprawiają wartość plonów nawet o 30%. Gdyby nie pszczoły wiele roślin i produktów rolnych byłoby deficytowych i tym samym ich ceny znacznie by wzrosły, co z kolei przełożyłoby sie na ceny produktów pochodnych. Wiele lekarstw, zarówno tych produkowanych chemicznie jak i wykorzystywanych w medycynie naturalnej, pochodzi od roślin. Wzrost cen bawełny pozbawi nas tanich koszulek i jeansów. Nie tylko ludzie ucierpieliby wskutek zaniku pszczół- również drobne ptaki i ssaki, żywiące się nasionami i owocami, straciłyby pożywienie i poumierały z głodu, a tym samym polujące na nie drapiezniki. Miałoby to wpływ na cały łańcuch pokarmowy.
Moglibysmy wprawdzie przeżyć dzięki rybom lub zapylanym z pomocą wiatru zbożom. ale czekałaby nas walka o znikającą żywnośc.
Jakkolwiek inne stworzenia, takie jak nietoperze, motyle a nawet osy również zapylaja kwiaty, to nie są tak dokonale zaprojektowanymi maszynami do zapylania jak właśnie pszczoły.
W świecie występuje 20 000 gatunków pszczół. Niektóre pszczoły zapylają tylko jeden gatunek roślin, inne - jak pszczoły miodne - zapylają ich wiele. Specyfika tzw pszczoły miodnej pozwala na jej dość łatwy transport i tym samym na praktyczne wykorzystywanie przy różnych uprawach. Niestety chemia wykorzystywana przy współczesnej uprawie roślin (pestycydy) naraża pszczoły na wyginięcie, podobnie jak wirusy i pasożyty. Jedna trzecia pszczól w USA wyginęła wskutek syndromu CCD.
Dr George McGavin: 'Pszczoły są w zaniku. świat bez pszczół będzie katastrofą."
Na podst britishbee.org.uk
Jak pszczoły chronią zapylane rośliny?
Naukowcy odkryli że pszczoły chronia rośliny, które zapylają, odstraszając głodne gąsienice. "Pszczoły latając sobie nad kwiatkiem wytwarzają skrzydełkami wiatr, a gąsienice, których włoski są czułe na wibracje powietrza, nie potrafia odróznić czy mają nad sobą niegroźne pszczoły czy tez niebezpieczne osy." -wyjaśnia Dr Jurgen Tautz z Uniwersytetu w Wurzburg w Niemczech. Badania pokazują, że gąsienice przestają sie ruszać i spadają z rośliny, na której się żywią, gdy wyczuwają nad sobą 'niezidentyfikowany obiekt latający", który powoduje wibracje powietrza z określoną częstotliwością. Ciągły stres jaki stąd dla gąsienic wynika powoduje, że sie słabiej odżywiają, bo się boją
Naukowcy przeprowadzili eksperyment: postawili dwa namioty z uprawą papryki- w jednym z nich hodowali też pszczoły. Okazało się że uprawy chronione prze pszczoły ucierpiały do 70% mniej niż te niechronione. Tak więc pszczoły są pożyteczne nie tylko dlatego, że przenoszą pyłek, ale też dlatego że są 'ochroniarzami' roślin. Odkrycie może przyczynic sie do poprawy stanu upraw - naukowcy zastanawiają sie teraz nad wymieszaniem roślin najlepiej przyciągających pszczoły z właściwymi uprawami. Dr Tautz: "Nasze odkrycie może byc początkiem nowej metody biologicznej kontroli upraw"
Na podst britishbee.org.uk
Kalendarz pszczelarza
Przydatny w pasiece może być kalendarz- notatki, w którym pszczelarz będzie zapisywał poczynione oraz planowane prace.
Niektórzy pszczelarze stosują zwykły zeszyt, inni zostawiają pojedynczą kartkę przy każdym ulu.
Notatnik pszczelarza może zawierać trzy części.
- mapkę- topografię pasieki, graficzne przedstawienie lokalizacji poszczególnych uli
- plan pracy w sezonie – zawierający harmonogram kontroli rojów, hodowli matki, jak również koniecznych prac takie jak naprawa ula, albo zakup nowego wyposażenia
- zapis jak przebiegł sezon – jakość uzyskanego miodu, jakość matek, stan uli, wykaz prac niezbędnych podczas zimy celem przygotowania na nowy sezon
Taki notatnik prowadzi się z reguły jeden na sezon, ale prowadzenie wieloletnich rejestrów pozwala na bardziej efektywne zarządzanie pasieką.
Każdy ul powinien mieć własną ‘kartotekę’, z zapisem stanu roju dokonanym przy każdej inspekcji.
Poniżej przykład jak taki kalendarz prac może wyglądać.
Pasieka 2 Rój 4
Data K KK C R P Z W U Ż Z P N
4/3
1/4
22/4
7/5
Wartości mogą być zapisywane według określonej skali, np. 1-10, lub wg znaczników x, , +1, - 0,5, A B C,
Data – data przeglądu, np. 3/4
K – obecność królowej
KK- obecność mateczników
C- stan czerwiu
R – jakość ramek
P- przestrzeń dla matki potrzebna do złożenia jaj
Z – stan zdrowia pszczół
W – roztocza warozy
U- uległość pszczół np. spokojne, nerwowe, żądlą,
Ż – karmienie –ilość podanego pożywienia
Z – zmiany- ile ramek zostało przeniesionych i jakiej jakości
P – pogoda – temperatura, deszczowo, słonecznie, pochmurno
N- notatki ( trzeba pomalować daszek, trzeba przyciąć trawę pod ulem, usunięte gniazdo myszy)
dnia Pią 21:43, 02 Sty 2009, w całości zmieniany 1 raz
tutajpoczkategori
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plshirli.pev.pl
|
|
|