laboratoria chemiczne zagrożenia zawodowe
|
kaniagostyn *UKS Kania Gostyń
higiena w kosmetyce.. zagrożenia zdrowia w środowisku pracy.
Narażenie na czynniki szkodliwe dla zdrowia w miejscu pracy jest przyczyną wielu chorób, które również mogą stanowić zagrożenie dla życia pracownika. Istotną rolę odgrywa:
- rodzaj narażenia
- częstotliwość występowania
- intensywność występowania
Najczęstszymi chorobami zawodowymi, które występują w Polsce są:
- przewlekłe choroby narządów mowy
- uszkodzenia słuchu
- choroby zakaźne inwazyjne (zarażenie podczas pracy)
- pylica
- choroby skóry
- zespół wibracyjny
- zatrucia
Zagrożenia biologiczne są klasyfikowane wg zasad systematyki przyrodniczej i zgodnie z dyrektywą 90/679/EEC obejmuje 379 takich czynników. Dzieli się je na następujące grupy:
- wirusy - 128
- bakterie - 151
- grzyby - 30
- pasożyty - 70
Zagrożenia dzielimy na krótkotrwałe i długotrwałe (np. gruźlica).
Choroby skóry:
- Zakaźne
- Niezakaźne
Zagrożenia chemiczne występują w postaci:
- gazów
- par
- cieczy
- ciał stałych
- aerozoli
W warunkach narażenia zawodowego wchłanianie substancji toksycznych zachodzi przede wszystkim przez:
- drogi oddechowe
- skórę
- z przewodu pokarmowego
Substancje toksyczne oddziaływają na organizm: toksycznie, drażniąco lub uczuleniowo. Prowadzą do zmian morfologicznych i czynnościowych w narządach lub grupach narządów. Mają również działanie kancerogenne. Zmiany te dotyczą najczęściej:
→ układu nerwowego (działanie neurotoksyczne) - upośledzenie procesu przewodzenia bodźców w ośrodkowym lub obwodowym układzie nerwowym przez działanie między innymi chloroalkenów dwusiarczku węgla, rtęci, ołowiu i jego związków oraz lotnych alkanów i ketanów alifatycznych; narażenie na związki fosforoorganiczne (np. paration) może spowodować porażenie układu nerwowego.
→ wątroby - nitrozwiązki, chloroalkeny, chloro- i bromo- pochodne benzenu, powodują żółte zabarwienia skóry i oczu, mogą być błędnie rozpoznane jako zapalenie wątroby.
→ nerek - czterochlorek węgla, glikol etylenowy, dwusiarczek węgla - uszkadzają zdolność nerek do wydalania toksyn. Kadm, ołów, terpentyna, metanol, ksylen - powodują wolniej rozwijające się uszkodzenia czynności nerek.
→ układu rozrodczego kobiet i mężczyzn (działanie genotoksyczne) - dwubromek metylowy, benzen, gazy stosowane do narkozy, ołów, rozpuszczalniki organiczne i dwusiarczek węgla powodują zmniejszenie płodności u mężczyzn. Poronienia u kobiet mogą występować po narażeniu na gazy znieczulające, tlenek etylenortęciowy, ołów i jego związki, rozpuszczalniki organiczne, dwusiarczek węgla. Zmniejszona ilość plemników u mężczyzn, nieregularne miesiączki i problemy z zajściem w ciąże u kobiet.
Zagrożenia narządów ruchu są wynikiem przeciążeń fizycznych i mogą prowadzić do niepełnosprawności. Najczęstszymi chorobami w tej grupie są:
- ostre urazy narządów ruchu - następstwo wypadków (złamania i pęknięcia kości, zwichnięcia)
- przewlekłe choroby narządów ruchu - urazy z przeciążenia, dotyczące głównie kończyn dolnych i górnych oraz kręgosłupa. Spowodowane są pracą nadmiernym przeciążeniem narządów ruchu lub przewlekłymi chorobami układu nerwowego obwodowego wskutek ucisku na pnie nerwowe.
- Przeciążenia układu ruchu, w których działanie mechaniczne przekracza wytrzymałość fizyczną. Do uszkodzeń może doprowadzić długotrwałe wykonywanie czynności zawodowych, zwłaszcza charakteryzujących się powtarzalną rytmicznością, wymuszoną pozycją, uciskiem lub rozciągnięciem struktur anatomicznych.
Zagrożenia czynnikami fizycznymi:
- Mikroklimat - kształtowany jest przez cechy fizyczne powietrza: temperatura, wilgotność i ruch powietrza, które mają zapewnić warunki komfortu cieplnego dla człowieka;
- Oświetlenie - wpływa ma widoczność w miejscu pracy, pewność widzenia oraz określa w jaki sposób widzimy sylwetki, barwę i właściwości powierzchni przedmiotów. Stanowisko pracy oraz pomieszczenie powinno być tak oświetlone aby spełniało warunek wygody widzenia.
- Promieniowanie elektromagnetyczne - promieniowanie podczerwieni (IR), nadfioletowe (UV), laserowe - są rakotwórcze
- Hałas - wszelkie niepożądane, dokuczliwe, uciążliwe lub szkodliwe dla zdrowia dźwięki oddziałujące głównie na narząd słuchu oraz inne części organizmu człowieka. Poziom dźwięku 60dB odpowiada normalnej mowie i jest dopuszczalny przy wykonywaniu prac laboratoryjnych i biurowych, wartość ta dopuszczalna jest również dla kobiet ciężarnych. Infradźwięki powodują wibrację. Impregnacja drewna na konstrukcję. Panie Kowalczyk.
Podpisuję swoje posty na każdym forum nazwiskiem oraz adresem www, aby każdy mógł zajrzeć i zapoznać się z moimi dokonaniami (publikacje, wykłady, doradztwo) i życiorysem zawodowym. Uważam, że każdy doradzający na każdym forum powinien stworzyć podobne możliwości celem zapoznania się z taką osobą: kto zacz? Jest to swoisty rodzaj wizytówki. Skoro forum się tworzy wykorzystując dobrodziejstwo internetu, to wypada na tej samej zasadzie dopracować się sztuki zabierania głosu na forum. Czym innym jest składanie na forum zapytań lub dzielenie się swoimi doświadczeniami z budowy i eksploatacji domu (gdzie skrywanie się za pseudonimem nikomu nie wadzi), ale czym innym jest udzielanie porad technicznych, które niosą za sobą poważne skutki materialne. Stoję na stanowisku, że każdy udzielający takich porad, powinien się przedstawić, kim jest. Trudno sobie wyobrazić pisanie życiorysów, dlatego odsyłam na adres www.
Co do Pana zapytania o dowody głoszonych przeze mnie tez. Wynikają one z fizyki budowli oraz badań wielu ośrodków na świecie na temat stanów cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych. Przoduje w tym zespół Kunzel'a z IBF w Niemczech. Spore są też dokonania naukowców polskich, np. zespołu Pogorzelskiego, czy kilku innych współpracujących z zespołem Kunzel'a. Pikanterii dodaje fakt, iż w Niemczech Kunzel także nie może się przebić z wynikami badań i ich wnioskami. Nauka sobie, a rynek sobie. Prawdą jest, co pisze Nitka o dostawach domów szkieletowych prefabrykowanych (i nie tylko) z Polski na rynek niemiecki. Jednakże, nie fakt uzgodnień zamawiających w Niemczech z producentami polskimi, jest wykładnią. Jedyną wykładnią jest nauka i wnioski wynikające z badań. Zespół Kunzel'a badał i bada nie wydumane przegrody w laboratoriach, lecz na konkretnych obiektach! Między innymi w moim serwisie BDB znajdzie Pan kilka artykułów na ten temat - także ze współautorstwem polskich naukowców.
Istnieje poważne niebezpieczeństwo korozji biologicznej w każdej przegrodzie ocieplanej warstwowo, a szczególnie gdy znajduje się w niej drewno - w jakiejkolwiek postaci. Czy zawsze grozi korozją biologiczną? Nie! Nie zawsze, bowiem są przypadki oparte na odpowiednim doborze rodzajów, grubości oraz oporów dyfuzyjnych wszystkich warstw, gdzie korozją biologiczną nie grozi. Z tym jest jak ze szczepionkami. Czy konieczne są szczepionki przeciw chorobie? Nie są, ale zakładając możliwość zarażenia się, większość kieruje się zdrowym rozsądkiem i się szczepi. W domach szkieletowych taka groźba istnieje.
Dam prosty przykład:
Dotychczasowe badania w Niemczech opierały się na warunkach atmosferycznych występujących tam zimą. W Polsce mamy temperatury znacznie niższe, prawda? Jeżeli symulujemy zachowanie się przegrody w warunkach rzeczywistych, to bierzemy dane meteorologiczne z ostatnich 5-10 lat. Jeżeli w danej miejscowości nie występowały zimą temperatury niższe niż -22 st. C i z analizy cieplno-wilgotnościowej danej ściany wynika, że kumulacją kondensacji pary wodnej nie grozi, to sądzi Pan, że można zrezygnować z impregnacji chemicznej drewna? Ja zawsze zalecam impregnację, gdyż podczas wystąpienia spadków temperatury do -25 czy -30 st. C, jednak do kondensacji dojdzie. I co wtedy niczego nie świadom inwestor ma zrobić? Podać doradzającego do sądu, że zlekceważył problem? Czy to coś da? Ileż zaoszczędzi się na rezygnacji z impregnacji drewna? Kilkaset zł raptem! W imię czego? A ileż wprowadzi się zagrożeń dla człowieka impregnując? Można żadnych, jeśli poprawnie się ją wykona i dobierze preparat. Proszę na spokojnie przemyśleć, za i przeciw impregnacji.
Swego czasu "klasyczne" domy szkieletowe w USA i Kanadzie przeszły katastrofę z powodu korozji biologicznej, kiedy do "klasyki" zaczęto stosować dodatkowe ocieplenie w postaci styropianu montowanego bezpośrednio do poszycia i nanoszono wyprawę akrylową cienkowarstwową. W pierwszych latach także uspakajano inwestrorów i także takie rozwiązania popierały różne stowarzyszenia tej branży. Aż wybuchła bomba! Domy te zaczęły gnić! Potem te same stowarzyszenia zmieniły wymagania i dzisiaj np. Dryvit zaleca stosowanie styropianu ryflowanego - wyłącznie! Piszę to, aby zaakcentować fakt, iż wytyczne też się mylą, a normy wcale nie są obowiązkowe do stosowania - Panie Nitka. Fizyka budowli jest jedna i należy czerpać z niej wiedzę na każdym kroku.
Panie Nitka, nigdzie nie napisałem, że "cały rynek niemiecki czy ich normy DIN są zepsute" - to jest Pana świadoma nadinterpretacja. Nie przeszkadza natomiast mi, że nudzi się Pan moimi wypowiedziami, bowiem wiem iż czytają je inni forumowicze i dla nich będzie to większym pożytkiem niż Panu. Z niecierpliwością czekam na dzień, kiedy polecane przez Pana wytyczne nakażą impregnować każde drewno stosowane w konstrukcjach szkieletowych. Czy wtedy będzie się Pan bił w piersi? Zobaczymy.
Panie Kowalczyk. Nie potrafię w tak okrojonej formie na forum udowadniać możliwe przypadki zagrożenia korozją biologiczną przegród domów szkieletowych, bo do tego trzeba nieco więcej miejsca i formy (rysunki, wykresy, wzory), ale obiecuję, że nie omieszkam dać znać na tym forum publicznie, gdzie będą opublikowane szerokie informacje na ten temat. Powoli kończę opracowywanie artykułów na temat ociepleń i dociepleń w budownictwie - także szkieletowym. Proszę tylko nie potraktować znowu tego jako swoistą reklamę.
Pozdrawiam, TECHNIK BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY - INFORMACJE. 315[01] Technik bezpieczeństwa i higieny pracy - podstawa programowa
Czym zajmuje się, co robi technik bezpieczeństwa i higieny pracy?
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy przygotowuje i przedkłada kierownikowi zakładu pracy analizy dotyczące bhp w zakładzie oraz propozycje usunięcia występujących zagrożeń. Bada przyczyny wypadków w pracy i wnioskuje ich usunięcie. Prowadzi rejestr dokumentów powypadkowych i chorób zawodowych. Wstrzymuje pracę maszyn i urządzeń w razie zagrożenia życia i zdrowia pracowników. Odsuwa od pracy osoby, dla których praca na określonym stanowisku jest wzbroniona.
Jakie umiejętności powinien nabyć w trakcie nauki technik bezpieczeństwa i higieny pracy?
W wyniku kształcenia w zawodzie uczeń (słuchacz) powinien umieć :
• Sporządzać bieżące i okresowe analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy uwzględniając obowiązujące normy oraz przepisy ogólne i szczegółowe określające wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy w realizowanym procesie technologicznym.
• Formułować propozycje przedsięwzięć prawno-organizacyjnych zgodnych z obowiązującymi przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy mających na celu poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy.
• Uczestniczyć w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy przez włączanie w założenia i dokumentacje projektowe rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy.
• Rozwiązywać bieżące problemy techniczne i organizacyjne związane z bezpieczeństwem pracy i ergonomią w skali zakładu pracy i w odniesieniu do stanowisk pracy.
• Ustalać zgodność oddawanych do użytku obiektów i urządzeń technicznych z dokumentacją projektową i wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy określonymi w dokumentacji techniczno- ruchowej , przepisach prawnych i Polskich Normach.
• Współpracować w procesie wytwarzania wyrobów o wysokiej jakości oceniając je pod względem bezpieczeństwa pracy i ergonomii.
• Przekonywać pracowników i kadrę kierowniczą o konieczności przestrzegania zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w procesie pracy.
• Oceniać i mierzyć stopień zagrożenia i ryzyka zawodowego powodowanego przez czynniki chemiczne, fizyczne i biologiczne występujące w środowisku pracy .
• Redukować zagrożenia i ryzyko zawodowe powodowane przez czynniki chemiczne, fizyczne i biologiczne występujące w środowisku pracy.
• Doradzać w doborze odpowiednich środków ochrony indywidualnej i zbiorowej.
• Ustalać okoliczności i przyczyny wypadków w tym przesłuchiwać poszkodowanych i świadków wypadków, wykonywać szkice miejsc wypadków oraz formułować odpowiednie wnioski profilaktyczne.
• Kompletować dokumentację dotyczącą wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby oraz wyników badań środowiska pracy.
• Oceniać ekonomiczne skutki zagrożeń, wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
• Ustalać we współpracy z właściwymi organami nadzoru nad warunkami pracy oraz laboratoriami badań środowiska pracy poziom zagrożenia ze strony czynników szkodliwych dla zdrowia i uciążliwych oraz sposoby ochrony pracowników przed tymi czynnikami.
• Integrować działania poszczególnych służb pracowniczych zakładu pracy w zakresie obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w tym również w zakresie organizowania okresowych badań lekarskich i profilaktyki zdrowotnej pracowników.
• Współdziałać ze służbami pracowniczymi zakładu pracy z organizacjami społecznymi i związkami zawodowymi w zakresie problemów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
• Kontrolować stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie stosując odpowiednie metody i sposoby kontroli.
• Sporządzać sprawozdania i protokoły pokontrolne oraz opinie dotyczące spełniania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy.
• Dokonywać analizy danych statystycznych do analizy i oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie na podstawie przeprowadzanych kontroli i informacji o stanie bezpieczeństwa i higieny pracy pochodzących z różnych źródeł oraz danych statystycznych.
• Doradzać w zakresie obowiązujących zasad i przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony indywidualnej i zbiorowej.
• Pobudzać potrzeby znajomości problematyki bhp u pracowników poprzez stwarzanie systemu oddziaływań sprzyjających poprawie warunków pracy.
• Stosować różnorodne formy działań uświadamiających i popularyzatorskich dotyczących problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym stosować różnorodne i nowoczesne metody prowadzenia szkolenia w zakresie bhp.
• Stosować nowoczesne techniki biurowe i metody organizacji pracy.
• Korzystać z wiedzy i dostępnych źródeł informacji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy do poprawy warunków pracy
Jakie są wymagania psychofizyczne dla zawodu technik bezpieczeństwa i higieny pracy?
• Przeciętna sprawność fizyczna.
• Zamiłowanie do systematyczności, porządku, ładu.
• Wysokie poczucie odpowiedzialności.
• Dobra koncentracja uwagi i spostrzegawczość.
• Zdolności organizatorskie.
• Myślenie analityczne, twórcze.
• Zdolności perswazyjne, popularyzatorskie.
• Szybkość podejmowania decyzji i gotowość do działań.
• Zachowania prospołeczne , aktywność na rzecz osób, grup, instytucji, w celu realizacji wartości osobowych i społecznych.
• Właściwa postawa w postępowaniu z ludźmi, opanowanie, cierpliwość, konsekwencja.
• Zdolności negocjacyjne.
• Kultura osobista.
• Stabilność emocjonalna, niezależność postaw.
• Dążenie do podwyższania swoich kwalifikacji.
Gdzie może pracować technik bezpieczeństwa i higieny pracy?
Absolwenci szkoły policealnej kształcącej techników bezpieczeństwa i higieny pracy znajdą zatrudnienie przede wszystkim w małych i średnich podmiotach gospodarczych.
Koncepcja kształcenia techników bhp zakłada kształcenie szerokoprofilowe tzn., że absolwenci uzyskają kwalifikacje zawodowe umożliwiające pracę w różnych rodzajach działalnosci gospodarczej.
Przyjmując, że absolwent w swojej przyszłej pracy bez względu na rodzaj zakładu, w którym będzie pracował zetknie się z problematyką budowlaną, procesami elektromaszynowymi i chemicznymi, położono nacisk na zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z tymi dziedzinami.
Szczegółowe informacje dotyczące tego zawodu znajdują się w podstawie programowej.
Podstawa programowa kształcenia w zawodzie technik bezpieczeństwa i higieny pracy znajduje się w załączniku poniżej (tylko dla zalogowanych użytkowników)
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plshirli.pev.pl
|
|
|