kaniagostyn *UKS Kania Gostyń
Lancia Y10/Ypsilon. Lancia Y10/Ypsilon
Lancia Y elefantino 1,1 pięć lat
Poza zwykłym serwisem wymieniono;
1 rok , akumulator . pęknięta przednia szyba, "duże"? opory
podnaszenia PP szyby wymagany servis - słaby silniczek
2 rok , zardzawiał w plastiku trzpień tylnej wycieraczki -
STANĘŁA ,
3-rok łożysko w PP kole, wachacz Pp, przestało działać
ogrzewanie tylniej szyby, do wymiany wspomaganie hamulcy, do
wymiany szczęki i bębny tył hamulce, alternator, silnik
chłodzenia cieczy(wiatraczek)tłumiki zespolone( środek-tył) do
wymiany przerdzewiała rura pomiędzy,końcówka Pp drązka
kierowniczego,
4-rok ; nagrzewnica , wachacze tył,
5-rok ; sprzęgło , łożysko Pp znowu ; końcówka Pp drązka
kierowniczego(znowu), do wymiany amortyzatory przód - wina
naszych dróg,
6-rok dopiero się zaczął co czeka na wymianę - końcówki drążków
Pp i Lp, wachacze Pp i Lp,
Nie wymieniane tu są elementy zwykłego zużycia a jedynie to co
zepsuło się ponadstandardowo w moim mniemaniu - to wina
wyjątkowo kiepskiej jakości!! Zbyt szybko w porównaniu nawet z
Polonezem czy Punto
Ale samochód ma jeden plus jest jak na swoją klasę ładnie
wykończony ( przyjazne plastiki) i ma sporp schowków +
rewelacyjna półka z przodu!!
Silnik 1.2 16V w Lancia Y. Ja jezdze na tym silniku samochodem Fiat Brava. Silnik FIRE , bardzo
niezawodny nie ma wad specjalnych, spalanie srednio w moim samochodzie
ok 6,5 litra na sto (w miescie nie przekracza 7,5 litrow, na trasie
standardem jest gdzies z 5,4). Silnik bardzo dynamiczny. W Lancii
zalezy z ktorego roku masz, bedziesz mial albo wieksza moc 86KM w
starszych Lanciach Y i spalanie powinienes miec podobne do Bravy, albo
80KM (z EOBD) i powinienes miec tak jak w Puncie Mk2 czyli srednio 6
czyli o 0,5 litra mniej w miescie i na trasie niz w Bravie . Silnik
bardzo dynamiczny. Brave ciagnie do setki w 12,5 sekundy , Lancie
powinien w 10,9 w wersji 86KM lub 11,5 w wersji 80KM
Silnik nie ma wad praktycznie. Jest szesnastozaworowy a uklad paska
rozrzadu jest jak w osmiozaworoce co bardzo ulatwia wymiane rozrzadu i
umozliwia tanszy serwis w ASO :) . Silnik umozliwia duze przebiegi jak
na swoja pojemnosc. Pasek Fiat zaleca wymieniac przy 120 tys km ale
wiekszosc wymienia 80 do 90 tys zeby nie ryzykowac :) oczywiscie
wymienia sie z napinaczem. Jezeli bedziesz serwisowal i wymienial olej
co roku z filtrem itd to nie bedziesz mial zadnych problemow.
Najczestsza rzecza ktora sie psuje to silnik krokowy od regulacji
przepustnicy na biegu jalowym (bo zasyfiona olejem przepustnica z
powodow ekologicznych :( pomaga przeczyszczenie przepustnicy co ilestam
km jak sie zasyfi , ale uwaga! nie ruszaj silnika krokowego bo bedziesz
musial jechac na komputer by Ci ustawili od nowa wszystko) albo
alternator jak mkniesz przez kaluze 100 na godzine i zostawiasz go
mokrego przez bardzo dlugi okres. Pozatym nic w silniku. Poza
silnikiem, jak to na poskich drogach: zawieszenie tzn gumowe tuleje w
wahaczach moga nie byc za bardzo odporne na dziury i szybciej sie
zuzuywac
Olej obojetnie jakiej firmy chociaz najlepszy jest Mobil1 (wg mnie)
pozatym dobre sa polskie Lotosy albo z Orlenu jak szkoda Ci kasy ;) co
do wlasciwosci lepkosciawo/gestosciowych to zalezy od przebiegu i
zuzycia silnika . Normalnie najlepiej lac jest syntetyk 0W 40 Mobil 1
;) ale jakby co syntetyk 5 W40 innych firm tez swietne. (cyfra przed W
im mniejsza oznacza szybsze smarowanie silnika gdy jest zimny oraz
lepsza penetracje czesci miedzy ktorymi powstaje tarcie. cyfra za W im
wyzsza lepsze odprowadzanie ciepla przy wysokich temperaturach)
Serwisy z mojego doswiadczenia roznie od miasta i lokalizacji. Czesc
beznadziejna bo zdzieraja i w zasadzie robia niefachowo, czesc wrecz
odwrotnie, wiec nie ma reguly.
Jako ze mechanicznie Lancia Y to Punto, mozesz przejzec strone fanow i
uzytkownikow Fiata Punto odnosnie usterek i naprawy no i serwisow
ewentualnie gdzie dobre:
http://autokacik.pl/postlist.php?Cat=&Board=punto
Jezeli chodzi o samochodzod Lancia Y to znam go bardzo dobrze bo
znajomy ma taki (ten stary typ, nie ten obecnie sprzedawany) pozatym
wloskie autka to moja pasja ;)
Wszystkie mechaniczne czesci lacznie z zawieszeniem sa od Punto Mk1 .
Roznica jest w jakosci materialow i tapicerki (welury itp w Lancii)
oraz w artystycznym pieknym wygladzie Lancii (to co preferowal zawsze
zalozyciel firmy Vincenzo Lancia we wszystkich swoich modelach)
Pare ciekawostek ktore moze Cie zainteresuja bo moze nie wiesz skad
Elefantino itd:
Historia modelu Ypsilon pochodzi od wloskiej marki Innocenti ktore
produkowalo jeden model miejski o nazwie Y i potem zostalo wykupione
przez Lancie. Elefantino (po wlosku slonik) to symbol wyscigowy Lancii
, syn Vincenza Lancii (Gianni Lancia) wykorzystywal go jako amulet na
samochodach Lancii w wyscigach i zawdzieczal niemu duze sukcesy
wyscigowe Lancii w latach 50tych ( Enzo Ferrari naprzyklad byl pod
takim wrazeniem Lancii D50 ze wykupil od Lancii prawa do tego modelu by
produkowac go pod marka Ferrari) . W Laciach Y Elefantino Blue slonik
byl niebieski zas w typowo wyscigowych Lanciach ten galopujcy slonik
byl czerwony. Po przejeciu przez Fiata w 69 roku, Fiat uzywal tego
symbolu w rajdach oraz w wersjach HF Lancii (Lancia Stratos, Lancia
Fulvia HF, Lancia Delta S4, Lancia Beta Rally 037, Lancia Delta
Integrale). Do dzis po wycofaniu sie Lancii z rajdow nikt nie odniosl
wiekszego sukcesu w rajdach niz Wlosi( mimo uplywu od tego czasu juz
ponad 10 lat, a rajdy staly sie nawiasem mowiac wyjatkowo nudne)
Tu jest ciekawy artykul o Lancii HF i sloniku jakby co :P:
http://www.piwnik.com/alfa/lancia.php
Ufff, :D no i juz na koniec:
Gratuluje samochodu, posiada on (tak jak w kazdej Lancii) Wloski styl
smak i artyzm :) no i jako ze to jest rowniez Lancia piekna historie
poczawszy od zalozenia tej marki przez jednego z pionierow swiatowej
motoryzacji i wspanialego kierowcy wyscigowego jakim byl Vincenzo
Lancia :D no i jeszcze ten slonik... :D
Sorry za dlugi post :D
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plshirli.pev.pl