kaniagostyn *UKS Kania Gostyń
Problem ze ?wiat?em. ng84, ka?da lampa manualna lub z automatyk? tyrystorow?, powinna mie? tabelk? na?wietla?. Przy konkretnym ISO filmu (czu?o?ci), ustawiasz tak? przes?on? na obiektywie, aby obiekt na zadaj odleg?o?ci by? optymalnie do?wietlony. Maj?c taki parametr jak liczba przewodnia lampy GN sam mo?esz sobie tak? tabelk? stworzy? lub poszuka? takich tabelek w internecie.
Przyk?adowo, z tabelki mo?esz wyczyta?, ze przy ISO 100, przes?onie f4, dobrze o?wietlony przedmiot powinien sta? w odleg?o?ci 5metrów.
Oczywi?cie post?powanie jest nieco inne. Mierzysz ostro?c na przedmiot, z obiektywu odczytujesz metry (czyli w jakiej odleg?o?ci jest obiekt), potem wg tabeli ustawiasz przes?on? na obiektywie i robisz zdi?cie. Obiekt na który mia?e? nastawion? ostro?? powinien wyj?? prawid?owo na?wietlony. Obiekty dalej oddalone bed? niedo?wietlone, obiekty bli?ej b?d? prze?wietlone.
S? równie? lampy z automatyk? tyrystorow?, w takiej lampie ustawiasz czu?o?? filmu i przes?on? (zazwyczaj masz dwie do wyboru), tak? sam? przes?on? ustawiasz na obiektywie i focisz. Automatyka lampy zbiera ?wiat?o odbite i steruje d?ugo?ci? b?ysku. Tu powiniene? mie? zawsze dobrze o?wietlone obiekty stoj?ce najbli?ej przed obiektywem, a wszystko dalsze b?dzie stopniowo coraz s?abiej do?wietlone. Przez wiele lat foci?e Zenitem i lampami 100% manual i lampami z automatyk? tyrystorow? i zszwyczaj wszystko by?o do?wietlone poprawnie. Wtedy nawet nikomu do g?owy nie przyszed? pomys? z lampami TTL
mily, zrób lepiej koledze ng84 prezent ze swojego Pentaxa DS ROTFL w miejsce udzielania takich porad. OLYMPUS E-300 ULTRANIEKOMPETENTNIE. Drogowiec-wydaje mi sie ,ze do plakatów w takich wymiarach najlepszy b?dzie 20d-canona,bezwzgl?dnie daje najostrzejszy obraz(oczywista wa?na optyka).pentaks jest chwalony.Ale troch? gorszy daje obraz.tak zaprzysi?gali koledzy,którzy bawili si? na ró?ne sposoby w sklepie.Ogólnie róznice nie sa powalaj?ce ale s?.Diabe? tkwi w szczegó?ach.Nawet nikoniarze starzy orzekli,ze 20d jest najlepszm wyborem ,chocia? na kilka spraw kr?cili nosem.Sam stoj? przed wyborem i wkrótce jad? po pierwszego 20d dla naszej firemki,tak na prób?.Jak si? spodoba bierzemy drugiego+ 580ex(420ex jest ju? w komplecie z eos50.Moje lampy niestety to ez i klapa.Cze??.Ch. fotografowanie z flashem. By?a pó?na noc jak pisa?em i mog?em co? opu?ci?.Wydaje si? ,?e mo?liwe jest u?ywanie w warunkach amatorskich blend,chociaz k?opot z tym spory bo trzeba mie? auto,blend? robi sie z tafli styropianu,im wi?ksza tym lepiej.Oko?o 1,5x2metra.wtedy jeden sprytny kr?ci ni? stoj?c po przeciwnej stronie s?o?ca i rozprasza ?wiat?o po zacienionej stronie twarzy.Ze s?oncem to proste bo efekt wida?.Z b?yskiem gorzej bo efekt widzisz po wywo?aniu filmu,ale z cyfrówk? to proste.Tak jak w fizyce kat padania = k?towi odbicia z tym ?e ?wiat?o si? dodatkowo rozprasza w wielu kierunkach-struktura matwria?u i obicia drobne.Blend? mozna oklei? srebrn? foli? -na gladko-mocne odbicie kierunkowe,lub foli? przed naklejeniem pomarszczy?-wtedy odbicie jest rozproszone-delikatne-wielokierunkowe.Blenda to nic innego jak przeno?na ?ciana,zawsze bia?a i zawsze z nami jest.Powinna by? blisko motywu-jakies 1 metr no 1,5.Tylko by jej nie by?o na zdj?ciu .No i ró?ne softboxy,im wi?ksze tym lepiej,ale to inna bajka,wymagaj? lamp studyjnych.Mozna kupi? male softboxy lumiquesta po ok 200z?.mo?e ciut wiecej na rózne modele lamp.Nie zas?aniaja czujników lamp.Zaklada sie je na rzepy ,ale strata mocy lampy to 2-3 EV,wiec lampa musi by? mocna,wi? droga.Niestety.Lampa musi by? mocna i droga,najlepiej od razu tak? kupic jak si? chce powa?nie foci?.Do zastosowa? niekrytycznych mo?na kupi? jakiego? Metza-tyrystora,im silniejszy tym lepiej.Lampa powinna by? jak najdalej odsunieta od osi obiektywu.Maniacy trzymaj? j? w r?ce na kablu,inni na przemy?lnych szynach na pó? metra od aparatu-daje to mi?kkie ?wiat?o.Dobre s? stare lampy m?otkowe-na szynach z boku aparatu.Daj? dodatkowy uchwyt i s? dalej od osi obiektywy.Niegdy? jedyne, dzi? rzadko spotykane ,bo ma?o mobilne.Za to silne i wydajne pr?dowo bo w uchwycie miewa?y 6-8 paluszków NiCa,wali?o to jak ka?asznikow.Taka stara tyrystorowka,miala 6-8 zakresów komputera(w zasadzie do ka?dej przyslony).Wada-czujnik mia? staly k?t wychwytu swiat?a i przy zoomach nale?a?o korygowa? b?ysk.Takie Metze mialy genialnie prost? korekcj? na suwaczkach.Teraz nak?ada si? kube?ki-one rozpraszaj? ?wiat?o we wszystkie strony(duze straty)daj?? wra?enie pracy go?ego palnika(idea?)stosowanego w lampach profi.W domu warto kupi? dwie-trzy lampy chi?skie w oprawkach jak zwyk?e ?arówki-koszt jednej od 60-120 z?.i ustawi? a przed palnikiem przykleic kalke techniczn? w fornie pó?walca,jest szybko i kalk? mo?na zachowa? na inne dni ,maj? w?asne fotocele w palniku..Ja mam sklejone po 2-3 kalki w kupie i z boku rzepy,oraz rzepy na starych lampach FIL-ruskie wyzwalanych fotocelami.,To w domu dzia?a.Wyzwalam ma?? lampk? na aparacie lub du?? z korekcja na 2-3 EV.Mozna to przenosi? nastale ustawia? w salach(przed studniówkami) i dopal?c sa?e-fajnie.Wada -inni, pstrykaj?c wyzwalaj? twoje lampy i czsami si? ?aduj? gdy ty b?yskasz.to na razie tyle co mam w glowie.Jak cos to dopisze wyja?nienia bardziej ze strony techniczno-u?ytkowej by nie b??dzic w sksperymentach.Chocia? takie poszukiwanie samemu jest i pi?kne i uczy i pami?ta si? to dokladnie,potem kiedy trzeba mo?na zawsze co? wymysle?.Cze??.Ch.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plshirli.pev.pl
|
|
|