Lampy elektronowe w aplikacjach audio
|
kaniagostyn *UKS Kania Gostyń
Wzmacniacz na ECL86 i regulacja barwy. A jakie masz Ra? Pewnie 5kom... (?)
Oni to liczą jak zwykły filtr, co jest niesłuszne - spadek wzmocnienia przy braku kond. zależy od nachylenia charakterystyki katodowej. Dla ECL86 pentoda - Ss2= ok 2mA/V, ale nachylenie Sa jest różne (nieliniowość charakterystyki wrr) weźmy sobie katalogowe 10mA/V.
Dla Rk=170om dla 40Hz Ck wyjdzie: 64uF
Weźmy sobie kond. 220uF, Rk=170om, największą Sk jaką można teoretycznie z tej lampy (czytam z char. Ia od Us1) czyli 20mA/V (którego się raczej nie da osiągnąć, ale co tam) i policzmy fdolną.
.
.
18Hz jak nic Stała czasowa 0,037s, więc "może być". Kiedyś nie było tak dużych elektrolitów na niskie nap. dlatego oszczędzali jak się dało. Teraz to nie problem.
Ale to i tak rozw. teoretyczne, bo nie uwzględniamy wpływu ind. pierwotnej transformatora, i zasilacza czyli jakbyśmy mieli idealne źródło napięcia (a wiadomo że takich nie ma ).
Jakby co, to wzory mam z książki 'Lampy elektronowe w aplikacjach audio' A. Zawada. Projektowanie prostego wzmacniacza napięciowego m.cz.. To co jest ci potrzebne, to zrozumienie jak pracuje pojedyńczy stopień triodowy.
Z wykreślaniem charakterystyki roboczej. Robi się to jak dla wzm. mocy klasy A.
Teraz nie mam czasu, ale artykuły można znaleźć w sieci. Dobieranie Ra, Rk, Rs. Jest też stosunkowo nowa książka "Lampy elektronowe w aplikacjach audio" A. Zawady, możesz całkiem tanio nabyć i mieć pod ręką (mnie się lepiej pracuje z papierem niż komputerem).
na części triodowej chciałbym wzmocnić sygnał o Vpp 1V
Nie myśl "o ile", tylko "ile razy". Wzory na wzmocnienie napięciowe stopnia są. pytanie o modyfikacje wzmacniacza lampowego VEB Klingenthale. 2ga harmoniczna to po prostu interwał oktawy, ludzkie ucho odbiera ją jako przyjemne podbarwienie dźwięku. Generalnie parzyste harmoniczne są uważane za korzystne, natomiast nieparzyste - za nieprzyjemnie brzmiące.
Podając za książką A. Zawady "Lampy elektronowe w aplikacjach audio", dopuszczalne wartości współczynnika tętnień (napięcie tętnień/napięcia wyprostowanego)
- obwody anodowe stopni końcowych wzmacniaczy przeciwsobnych dużej mocy - 0,5%
- obwody anodowe wzmacniaczy małej mocy i odbiorników - 0,05%
- obwody anodowe stopni wejściowych wzmacniaczy - 0,02%
Co rozumiesz poprzez wysterowanie pogłosu? Ustawienie pot. Reverb? Ta sekcja tego wzmacniacza (VC15), razem z pętlą efektów, jest zrealizowana na wzmacniaczach operacyjnych, pot reverb ustala tylko ilość sygnału z pogłosem który zostaje zmieszany z czystym. Prosty wzmacniacz lampowy. W kwestii budowy wzmacniaczy lampowych proponuję złapać za książkę Pana Aleksandra Zawady pt "Lampy elektronowe w aplikacjach audio". Na końcu książki są interesujące schematy i na pewno coś znajdziesz dla siebie. Książkę wydało wydawnictwo btc. Pozdrawiam i życzę powodzenia! Wzmacniacze lampowe - teoria. Witam ,
przeglądając sieć , natknąłem się na projekty lampiaków - natchnęło mnie i postanowiłem się czegoś na ten temat nauczyć aby móc samemu opracować na początek przedwzmacniacz i stopień końcowy , samemu napisać schemat itd.
Szukam teorii na ten temat - co powinienem wiedzieć na temat lampek i tym podobne.
Googlując ciężko jest coś znaleźć , z wyjątkiem 1 tytułu książki "Lampy elektronowe w aplikacjach audio" . Jest coś co możecie polecić abym samodzielnie mógł "wymyśleć" przedwzmacniacz ?
Serdecznie pozdrawiam . Prostownik lampowy. Zapoznałem się z linkiem, który podałeś gsmok-u.
Z prawie identycznym opisem zapoznałem się wcześniej w książce Lampy elektronowe w aplikacjach audio.
Czyli wynika z tego, że napięcie na połówce uzwojenia wtórnego jest identyczne jak napięce wyprostowane na wyjściu, tak?
Czy jest jakieś ograniczenie dotyczące napięcia, które podam na anody lampy AZ1? (w opisach jest 2x300, 2x400, 2x500V) - a ja chce sobie podac np. 2x180V lub 2x90 FireFly - 1,5watowy Head. Hmmm wkońcu zrobiłem krok i wypożyczyłem z biblioteki "Lampy Elektronowe w aplikacjach audio" A.Zawada.
A kołki zamówiłem o przekroju kołowym Otwór 1mm i delikatne wbijanie ich ogumowanym młotkiem. Trochę mi sie rozjaśniło no i tak jak piszecie regulacja spaści wzmak.
hmm co do głosnika jeśli będą finanse duże to Celestion G12M Greenback A jka nie to sie coś znajdzie. Eroica. Witam, i choć po dłuższej przerwie, chcę dorzucić jeszcze kilka uwag do dyskusji na temat wzmacniacza radia Eroica. W pierwszej wersji stosowano rzeczywiście wzmacniacz szeregowo-przeciwsobny na lampach PL81 pracujący na doskonały głośnik niskotonowy Philips 9748A (800R) 6W a dwa niskooporowe głośniki wysokotonowe (zasilane poprzez transformatorek). Fragment schematu można znaleźć w opracowaniu "Lampy elektronowe w aplikacjach audio" Aleksander Zawada,str.80 wydawnictwo BTC. Ten układ wzmacniacza OTL był w latach 50 ubiegłego wieku stosowany przez firmę Philips w konstrukcjach wielu odbiorników radiowych i TV a także w szafach grających i wzmacniaczach, w oparciu o parę specjalnie do niego opracowanych lamp EL86. Prosta obciążenia we wzmacniaczu klasy AB. Dzień dobry.
Przepraszam bardzo za tak podstawowe pytania, jednak od paru dni nie dają mi one spokoju.
Mianowicie, chcę zaprojektować stopień końcowy wzmacniacza w klasie AB1 na lampach EL-34. Wzmacniacz ma oddawać moc użyteczną 30W. Oczywiście dodatkowym kryterium są jak najmniejsze zniekształcenia.
Cały projekt opiera się na założeniu wykorzystania konkretnego transformatora głośnikowego. Jest nim TGL 60/001, konkretnie ten egzemplarz. Impedancja wejściowa przy 4 omach obciążenia jest podana jako 3000Ohm.
W książce A. Zawady "Lampy elektronowe w aplikacjach audio" znajduje się taki wzór (w rozdziale nt wzmacniacza mocy pracującego w klasie AB): Dla prezentowanego układu* moc oddana przez lampy może być obliczona ze wzoru: Puż = (2*Ua*I0max)/pi gdzie: I0amax=Iamax-I0 , amplituda prądu lampy Ua - zasilanie wzmacniacza"
Mój pierwszy wzmacniacz lampowy - krok po kroku. Witam.
Panowie, tak sobie czytam ten wątek i nasuwa mi się parę refleksji ... jest to dział dla początkujących w materii lampowej a ja zupełnie nie rozumiem podejścia do "świeżego" kolegi. Zamiast potraktować go z należytą dla tego działu anielską cierpliwością nie szczędzicie mu krytyki. W jednym z postów ukazał się materializm (za 20 zł pomogę we wszystkim i ze wszystkim), w kolejnym kontra na ów materializm ... Mam nieodparte wrażenie, że poziom obyczajowo-moralny dąży do ogólno pojętego dna. Kolego rvsh, zastanów się dobrze przed napisaniem kolejnego postu, co tak naprawdę chcesz w nim napisać i jakie reakcje może to wywołać. Co do wiedzy lampowej i Twego poziomu obycia. Zaopatrz się w książeczkę Alka Zawady - "Lampy elektronowe w aplikacjach audio" i przeczytaj ze zrozumieniem, pogłówkuj a wszystko przyjdzie samo z czasem. No chyba, że już masz książeczkę kolegi Alka .
P.S. Życzę wszystkim miłego sobotniego, słonecznego (tak jak za moim oknem) popołudnia . Jakie fundusze ??. Witam,
Na wstępie bardzo dziękuję za tak szybkie i rzeczowe odpowiedzi jednak na razie zostanę chyba przy zdobywaniu wiedzy. Co do oferty Pana Włodzimierza to chętnie bym skorzystał lecz dzisiejszy dzień kobiet pochłonął prawie całą reszte moich oszczędności :/ , jeśli nie zamierza Pan się pozbyć tych elementów jak najszybciej to myślę, że za niedługi czas skorzystam z tej oferty . Mam jeszcze jedno pytanie w sumie może niepotrzebnie je zadaję ale skąd wziąść "Lampy elektronowe w aplikacjach audio" czy jest to książka czy może temat na forum ??
P.S. Co do narzędzi i posługiwania się nimi to nie jest chyba najgorzej - ojciec zajmuje sie czasem kleceniem uli lub jakąś drobną elektroniką czy nawet stolarką tak że z tym raczej problemu miał nie będę. Ostatnio wydarł skądś zepsutą "kopiącą" heblarkę elektryczną i zawzięcie ją naprawia .
Pozdrawiam
Irek Prosty, stereofoniczny wzmacniacz SE na triodzie 6S4S. W książce Zawady - "Lampy elektronowe w aplikacjach audio" - znalezłem taki wzór na U sterujące lampy:
Uster=Ia/Sa. Dla prądu anodowego 1,3mA i Sa=1,7mA/V (wzięte z katalogu) wychodzi Uster=764mV.
Zmienia to troche moje wcześniejsze oczekiwania, ale nie tłumaczy obcięcia przy 300mV. Jeleń pyta. a ja jeszcze tak cicho zapytam, jakie książki polecacie, dla osoby chcącej ogarnąć wszystkie aspekty w stylu, "czemu kondensator sprzęgający nazywa sie sprzęgający i czemu ma taką wartość" czy "co się stanie jak zmniejszę rezystor katodowy i zobcznikuję go kondensatorem o danej wartości". Na googlu czy ogólnie w sieci można znaleźć pełno pozycji róznych, w szczególności o elektronice współczesnej/półprzewodnikowej, ale co lampowcy polecają jako "godne uwagi" ?
Polecam tutaj książkę napisaną przez jednego z naszych moderatorów
Aleksander Zawada Lampy elektronowe w aplikacjach audio
Mała uwaga ode mnie: nastaw się na to, że niektóre rzeczy trzeba przeczytać po kilkanaście razy, aby je zrozumieć. Książka świetna, warta swej ceny " Lampy elektronowe w aplikacjach audio" Aleksander Zawada. Witam
Mam do sprzedania książkę " Lampy elektronowe w aplikacjach audio" Aleksander Zawada. Książka niema żadnych oznak zniszczenia jest jak nowa jakby niebyła wogule używana, posłużyła mi tylko do pracy dyplomowej i od tego czasu leży na półce więc postanowiłem ją sprzedać. Jesli ktoś jest zainteresowany to prosze pisać na nr gg 4068961, z propozycją ceny, a warto ją kupić bo jest jakby prosto ze sklepu.
Pozdrawiam. Wzmacniacz na El84 , ECC83 Problemy. Witajcie forumowicze.
Obecnie jestem w trakcie uruchamiania mojego pierwszego wzmacniacza a dokładnie http://audioton.republika.pl/wzm-se.html niestety napodkałem na problemy związane w 90% z mojej niewiedzy. posiłkuje się literaturą "Lampy elektronowe w aplikacjach audio" niestety to nie wystarczy by rozwić moje wątpliwości i uzupełnić podstawową więdze praktyczną.
Problemy: 1. Zacząłem od uruchomienia kanału prawego żarzenie lamp wpożadku wszystko szło gładko po podłączeniu cd usłyszałem pierwsze dzwięki lecz mój entuzjazm zmalał przez zmagania z potencjonometrem niestety niemogę go prawidłowo podłączyć niewiem czy to moj błąd czy problem z samym potencjonometrem załączam zdjęcia i proszę o jakąs podpowiedź 2. Jak niemam problemu z jednym kanałem to niestety jest problem z drugim drugi kanał jest głuchy luty sprawdziłem nic nie pomogło wygląda ok połączenia w porządku dziwne jest to że na wejściu na działającym kanale niemam nic podłączone a słysze ciche granie muzyki na tym kanale choć sprawdzam drugi kanał
Oto zdjęcia związane z potencjonometrem (przepraszam za jakość , masa podczas zdjęć nie zlutowana )
trio2.JPG Miernik zniekształceń nieliniowych. Panowie szczerze dziękuję za odpowiedź ale...
Pomiar miernikiem z epoki nie bardzo jak dla mnie wchodzi w grę, a projekt z EP może i jest dobry ale sposób przedstawienia wyników pomiaru są dla mnie nieprzekonujący. W książce Pana Aleksandra Zawady - "Lampy Elektronowe w aplikacjach audio" był schemat pomiarowy do pomiaru zniekształceń gdzie mierzyło się je po prostu woltomierzem
Jeśli by ktoś miał dostęp do schematu tego układu pomiarowego to prosił bym o zamieszczenie bo już nie mam obecnie tej książki...
A jeśli by ktoś miał schematy współczesnych mierników to również prosił bym o link bo chętnie zobaczę na rozwiązania zastosowane przez konstruktorów
Pozdrawiam Wzmacniacz 4xEL34 + 4xECC83. jeszcze miesiac temu sam pytalem o takie rzeczy, a juz pozwalam sobie odpowiadac
Wiec tak: branie jakiegokolwiek napiecia bezposrednio z sieci jest niebezpieczne. Trafo glosnikowe musi byc odpowiednie, jak chcesz moge Ci podeslac obliczenia, a teraz najwazniejsze- niestety musisz zaczac od nauki. Polecam artykuly z fonaru, oraz ksiazke Kol. Aleksandra Zawady "Lampy elektronowe w aplikacjach audio".
Odradzam tez zaczynania zabawy z lampami przy takim wzmacniaczu. Zrob najlepiej jakis SE ( single-ended, uklad z jedna lampa koncowa), np. schemat wzmaka na EL84 z wspomnianej ksiazki. Bardzo latwo mozna sie zniechecic podczas budowy tak skomplikowanego wzmacniacza, o jakim myslisz. Ponoc przy skladaniu takich konstrukcji pojawia sie pelno problemow zwlaszcza gdy ktos nie ma doswiadczenia.
IMO prostowanie pradu zarzenia przy lampach zarzonych posrednio jest bez sensu, a stabilizacja to juz wogole glupota (bez obrazy ).
Milej zabawy z tym wzmacniaczem. "Lampy elektronowe w aplikacjach audio". Witam. Poszukuję książki Aleksandra Zawady - "Lampy elektronowe w aplikacjach audio". Niestety jest ona w chwili obecnej trudno dostępna. Jeśli ktoś z forumowiczów zna sklep w którym można ją kupić to proszę o namiary. Czy można w 100% samemu zaprojektować i zbudować lampowca?. Jeżeli znasz angielski i masz spooooro zaparcia to nie pozostaje nic innego, jak poszperać w sieci w poszukiwaniu.... Radiotron Designer's Handbook, np. wersji 4. RDH4 często piszą.
Książka zawiera wszystko co potrzebne do budowy radia, a więc o wzmacniaczach audio też tam jest. Ok 100 stron teorii o lampach, 300 ogólnie o komponentach (w tym układy rezonansowe, transformatory, ujemne sprzężenie zwrotne) o częstotliwościach audio jest 400 stron - wzmacniacze napięciowe, mocy, zniekształcenia, korektory barwy tonu, kompresja, limiter, przedwzmacniacze, miksery.... + jeszcze jakieś tabelki.
I to nie są małe strony... Masz tam wytłumaczone działanie np. stopnia napięciowego, absolutnie wszystkie wzory (np. na wzmocnienie stopnia, czest górną, dolną), jakieś tabelki...
Przysiadam do tej książki raz na jakiś czas, ale jest tam kupa wiedzy, której nie używam jeszcze (bo nie robię innego wzmacniacza audio hifi co tydzień). Jako encyklopedia, dawkowana pomału może być w sam raz. Zawsze można wyszukać konkretny rozdział, spis treści też jest bardzo szczegółowy .
Ew. jest taka książka, krajowego autora, Aleksandra Zawady: "Lampy elektronowe w aplikacjach audio" Znacznie skromniejsza, ale podstawowe rzeczy, jak opis parametrów lamp, korzystanie z charakterystyk, wzory na wzmocnienie .... itp są.
Co do końcówek mocy: zawsze polecam aplikacje katalogowe. Producent zrobił, pomyślał, napisał jak używać i tego się trzymać.
Ew. możesz zainteresować się czymś takim jak wzmacniacz ultra linear QUAD II - który ma bardzo specyficzny ten układ, prąd katod idzie przez tr. wyjściowy, który dość trudno wykonać (podobno, możesz zobaczyć skoro masz doświadczenie)
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plshirli.pev.pl
|
|
|