kaniagostyn *UKS Kania Gostyń
Wielcy nielubiani. A co do "Lalki". Nie zarzucałabym Prusowi braku psychologii w uwarunkowaniu
dzialania postaci. Przecież to pozytywista, pisze powieść obyczajową,
realistyczną , nie psychologiczną - kiedy tak sobie porównać "Stracone
złudzenia" Balzaka i "Lalkę" - to widzimy to samo, tylko bohater jest inny i
inne sa punkty odniesienia.
A co do Wokulskiego. Owszem , jest wyidealizowany, ale nie jest wcale bezbarwny
i jednowymiarowy. takie kształtowanie "typów" ludzkich, nie charakterów
zarzuciałabym raczej Sienkiewiczowi. Nigdy nie zastanawiałam się, czy mialabym
ochotę wychodić za mąż za postać literacką, ale Wokulski to cąłkiem sympatyczny
gość.Przewrażliwiony na swoim punckie, dlatego, że ma takie , a nie inne
pochodzenie i ciągle musi sobie coś udowadniać. Najbardziej bezbarwną postacią
w tej powieśći jest Izabela, ale ona jest tak "pozbawiona egzystencji na rzecz
wegetacji" i w gruncie rzeczy nudna , nie z własnej winy. Raczej z winy
otoczenia. Wielcy nielubiani. Gość portalu: Zdanka napisał(a):
> A co do "Lalki". Nie zarzucałabym Prusowi braku psychologii w uwarunkowaniu
> dzialania postaci. Przecież to pozytywista, pisze powieść obyczajową,
> realistyczną , nie psychologiczną - kiedy tak sobie porównać "Stracone
> złudzenia" Balzaka i "Lalkę" - to widzimy to samo, tylko bohater jest inny i
> inne sa punkty odniesienia.
> A co do Wokulskiego. Owszem , jest wyidealizowany, ale nie jest wcale
bezbarwny
>
> i jednowymiarowy. takie kształtowanie "typów" ludzkich, nie charakterów
> zarzuciałabym raczej Sienkiewiczowi. Nigdy nie zastanawiałam się, czy
mialabym
> ochotę wychodić za mąż za postać literacką, ale Wokulski to cąłkiem
sympatyczny
>
> gość.Przewrażliwiony na swoim punckie, dlatego, że ma takie , a nie inne
> pochodzenie i ciągle musi sobie coś udowadniać. Najbardziej bezbarwną
postacią
> w tej powieśći jest Izabela, ale ona jest tak "pozbawiona egzystencji na
rzecz
> wegetacji" i w gruncie rzeczy nudna , nie z własnej winy. Raczej z winy
> otoczenia.
Domyślasz się ,że mam inną opinię :-) .
Co do tego wyjścia za , to chodzilo mi o to ,że mimo iż postać nakreslona jest
z intencją stworzenia pozytywnego bohatera , cos od niego smierdzi , czego Prus
nie czuł.
Najlepsze książki XIX wieku. 1. Absolutny HIT wszechczasów
"Hrabia Monte Christo" Dumasa
2."Stracone Złudzenia" Balzaca
3. "Bel Ami" Maupassanta
4. "Faraon" i "Lalka" Prusa
5. "Nędznicy" Hugo
6. "Bez dogmatu" Sienkiewicza
7. "Ziemia obiecana" Reymonta
8. "Nostromo" i "Jądro ciemności" Conrada
9. "Targowisko próżności" Thackeray
10. "Czerwone i czarne" Stendhala
poza belletrystyką
"Rękopisy ekonomiczno - filozoficzne" i "Manifest partii komunistycznej" Marksa
"O istocie chrześcijaństwa" Feuerbacha
Problem. mam przedstawić scenę ostatnią w nawiązaniu do tematu, że LALKA to powieść o straconych złudzeniach.. Lista książek - Klasyka XIX wieku. Lista książek - Klasyka XIX wieku To jest lista książek jaką zdołałem rozszyfrować (za pomocą lupy!) z GW z dnia 17.05.05r...
1.W. HUGO - Katedra Marii Panny...
2.F.Dostojewski - Zbrodnia i kara
3.G.Wells - Wehikuł czasu
4.E.Zola - Germinal
5.W.S.Reymont - Ziemia obiecana
6.A.Strindberg - Spowiedź szaleńca
7.H.de Balzac - Stracone złudzenia
8.M.Lermontow - Bohater naszych czasów
9.J.Verne - 20 tys. mil podmorskiej żeglugi
10.H.D.Thoreau - Walden
11.E.A.Poe - Opowiadania
12.H.James - Portret damy
13.E.Bronte - Wichrowe wzgórza
14.J.Potocki - Rękopis...
15.H.Melville - Moby Dick
16.R.L.Stevenson - Doktor Jekyll i pan Hyde
17.H.Sienkiewicz - Quo vadis
18.O.Wilde - Portret Doriana Graya
19.F.Nietsche - To rzekł Zaratustra
20.K.Dickens - Klub Pickwicka
21.M.Shelby - Frankenstein
22.B.Prus - Lalka
23.W.Scott - Waverley
24.E.T.A.Hoffmann - Opowiesci...
25.H.B.Stendhal - Czerwone i czarne
26.A.Mickiewicz - Pan Tadeusz
27.A.Dumas - Trzej muszkieterowie
28.L.Tołstoj - Anna Karenina (1)
29.L.Tołstoj - Anna Karenina (2)
30.H.Ch.Andersen - Baśnie
A teraz sobie patrzę na portalu Gazety, chociazby tutaj - serwisy.gazeta.pl/kraj/1,34317,2716733.html ze od jutra Zbrodnia i kara etc... ale zaraz cos nie tak, tam jest podany Flaubert!
Pytanie do GW - Jaka jest w końcu ta lista książek?
Podajcie proszę określoną (przynajmniej do połowy serii) i nie zmieniajcie tego... Ja już sobie coś zaplanowałem kiedy jak i co... a tu wychodzi , ze bedzie jeszcze coś z Flauberta... no niech bedzie, ale czy to znaczy ze czegos nie bedzie? czego?
Bardzo proszę o odpowiedź.
"Balzakiana" Dehnela. Yanga:
Osobiście miałabym zamówienie na "wielką powieść warszawską", coś
podobnego do "Lalki"
Och, Yango, też bym chciała! Wyobraź sobie „Stracone (na warszawskim bruku) złudzenia”. ;)
prezent. prezent ANTYK
1.Sofokles „Król Edyp” (katharsis, mimesis, konflikt tragiczny, wina
tragiczna, tragedia antyczna)
ŚREDNIOWIECZE/RENESANS
1.Dante Alighieri „Boska komedia” (poemat)
BAROK
1.William Szekspir „Makbet” (żądza władzy, dramat szekspirowski)
2. Molier „Świętoszek” (obłuda, satyra społeczna, komedia)
ROMANTYZM
1. J.W. Goethe „Cierpienia młodego Wertera” (powieść epistolarna, werteryzm)
2. A.Mickiewicz „Dziady” cz. III (mesjanizm, prometeizm, bunt prometejski,
metafizyka, martyrologia, dramat romantyczny)
3. Z.Krasiński „Nie-Boska komedia” (dramat romantyczny, problem rewolucji,
historiozofia, poezja romantyczna)
4. J.Słowacki „Kordian” (dramat romantyczny, winkelriedyzm, Weltschmerz)
5. J. W. Goethe „Faust” (vanitas, poznanie)
6. A.Mickiewicz “Pan Tadeusz” (epopeja narodowa, idylla, arkadyjski charakter)
POZYTYWIZM
1. M.Konopnicka “Mendel Gdański” (asymilacja Żydów, obrazek, tendencyjność)
2. B.Prus „Kamizelka” (nowela, opowieść o wielkiej miłości)
3. F.Dostojewski „Zbrodnia i kara” (powieść realistyczno-psychologiczna,
szczegółowy opis psychologiczny, wielogłosowość narracyjna)
4. B.Prus „Lalka” (retrospekcje, powieść o „straconych złudzeniach”, „Trzy
pokolenia” – pierwotnie tytuł, powieść panoramiczna, powieść realistyczna,
mimesis, przyczynowo-skutkowy ciąg zdarzeń, zasada prawdopodobieństwa, poetyka
detalu)
5. E.Orzeszkowa „Nad Niemnem”(mowa ezopowa, epopeja przedstawiająca kresy,
mogiły, arkadia, powieść realistyczna, tendencyjna, tradycja, kult pracy)
6. H.Sienkiewicz „Potop” (elementy baśniowe, westernowe, gawędy szlacheckiej,
epopei; powieść historyczna)
7. E.Orzeszkowa „Gloria victis” (vae victis – biada zwyciężonym, gloria victis
– chwała zwyciężonym – parafraza; nowela o tematyce patriotycznej (powstanie
styczniowe))
MŁODA POLSKA
1.S.Wyspiański „Wesele”(dekadentyzm, elementy fantastyczno-symboliczne, dramat)
2.W.S. Reymont „Chłopi” (epopeja chłopska, retardacja, realizm szczegółu,
bogactwo świata przedstawionego)
3.S.Żeromski „Ludzie Bezdomni” (symbole – ubogi rybak, Wenus z Milo, rozdarta
sosna; kwestie bezdomności naturalizm, synkretyzm stylowy, luźna kompozycja)
4.Joseph Konrad „Jądro ciemności” (nielinearny tok narracji, dygresje,
retrospekcja, ironia z tragizmem, połączenie realizmu z symbolizmem,
opowiadanie paraboliczne)
20-LECIE MIĘDZYWOJENNE
1. S.Żeromski „Przedwiośnie”(obraz rewolucji, utopia, przestrzeń mitu)
2. W.Gombrowicz „Ferdydurke” (infantylizm, karykatura, kontrast, powieść
awangardowa, parodia, groteska, kreacjonizm, absurd, odstępstwo od normy;
„przyprawianie gęby”,”upupienie”, „pupa”, „gęba”, „forma”)
3. Z.Nałkowska „Granica” (determinizm: społeczny, psychologiczny, biologiczny;
granica: kompromisu, między klasami, między obiektywnością a subiektywnością)
4. M.Kuncewiczowa „Cudzoziemka” (introspekcja,retrospekcja, powieść
psychologiczna, psychologizm, psychoanaliza, subiektywizm)
5. S.I. Witkiewicz „Szewcy” (deformacja, absurd, groteska, parodia, dramat
awangardowy, dramat paraboliczny)
6. Franz Kafka „Proces”(absurd, egzystencjalizm, moralitet, powieść-parabola,
Everyman, egzystencjalizm, reifikacja, oniryzm, sytuacja kafkowska)
WSPÓŁCZESNOŚĆ
1. Tadeusz Borowski – wybór opowiadań (behawioryzm – przedstawienie bohatera w
praktycznym działaniu, olbrzymia rola dialogu; człowiek zlagrowany, dehumanizacja
2. Gustaw Herling-Grudziński „Inny Świat” (synkretyczna forma –dokument?esej?
autobiografia? Realia obozu sowieckiego; Borowski stracił wiarę, Gruziński nie
utracił wiary w wartości)
3. Michał Bułhakow „Mistrz i Małgorzata” (przestrzeń: realistyczna,
historyczna, fantastyczna, powieść o totalitaryzmie, bezczas, retrospekcja
4. Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” (niejednorodna formalnie, dokument
beletryzowany, esej, retrospekcje, heroizacja i deheroizacja, świadectwo)
5. Sławomir Mrożek „Tango” (dramat absurdu, dramat o rewolucji, groteska,
czarny humor)
6. Albert Camus „Dżuma” (egzystencjalizm, powieść paraboliczna, bezczas)
7. Witold Gombrowicz „Trans Atlantyk” (groteska, patriarchat, sarmatyzm)
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plshirli.pev.pl
|