Lalka B Prus Bibliografia
|
kaniagostyn *UKS Kania Gostyń
HELP ME. Jest taka sprawa: na jutro mam napisać bibliografie do mojej pracy maturalnej z polaka, ale nie mam czasu żeby iść do biblioteki i spisać książki pomocnicze (literatura przedmiotu) więc byłbym bardzo wdzięczny za kilka tytułów (autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce i rok wydania).
Dla ułatwienia podam lektury które wybrałem:
H. Bulzac "Ojciec Goriot"
M. Bułchakow "Mistrz i Małgorzata"
W. Gombrowicz "Ferdydurke"
J. Kasprowicz "Krzak dzikiej róży w ciemnych smreczynach"
E. Orzeszkowa "Nad Niemnem"
B. Prus "Lalka"
S. Wyspiański "Wesele"
S. Żeromski "Ludzie bezdomni"
Z góry dzięki za pomoc Odrzucili moja bibliografie :(. Odrzucili moja bibliografie :( Moj temat...."Nowy typ bohatera w programach i praktyce literackiej okresu pozytywizmu" Oddałam gotowa bibliografie...miałam nadzieje ze jest ok, ale niestety polonistka z mojej szkoły ja odrzuciła...
Oto ona(znaczy sie bibliografia):
-"Nad Niemnem" E.Orzeszkowej
-"Lalka "B.Prusa
-"A...B...C" E Orzeszkowej
i dalsza część
-'"Dobra Pani" Orzeszkowej
-"Miłosierdzie Gminy" Konopnickiej
....i jeszcze kilka innych utworów, które byłby kontrastem dla pozytywnych bohaterów...miałam nadzieje ze jezeli podam bohaterów srajnie negatywnych, podkresli to cechy pozytywne nowego bohatera pozytywistycznego...teraz mam ferie i nie moge sie skontaktowac z moja polonistka...jeseli jest ktos kto sie na tym zna....błagam o pomoc...chciałabym zaczac działac... pozdrawiam i plizzzzz HELP!!
Odrzucili moja bibliografie :(. DO POMOCNEJ PANI- SOBIEPANNY Dziekuje jeszcze raz bardzo bardzo mocno za pomoc...mam pytanie...czy mogłabym w jakis sposób skontaktowac sie z pania?? mam jeszcze kilka pytan co do mojej prezentacji...moze mogłaby pani podac mi e-maila, albo napisac na kropeczka000@wp.pl Moje pytanie dotyczyłoby mojej bibliografii,
w cześć bibliografii przedmiotu umieściłam takie pozycje :
-Lalke Prusa
-Abc Orzeszkowej
-Nad Niemnem Orzeszkowej
-Szkice Weglem Sienkiewicza
-Miłosierdzie Gminy Konopnickiej
-Mendel Gdanski Konopnickiej
ksiażke która pani mi poleciła...niestety nie moge do niej dotrzec:(
-Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu
OCZYWISCIE WSZYSTKI POZYCJE Z DOKŁADNYMI OPISAMI...zastanawiam sie czy czasem nie zaduzo tych pozycji jak na 15 min prezentacji...chciałabym bardzo usłyszec panii opinie na ten temat, gdyz nie wiem kiedy bede mogła skontaktowac sie z moja polonistka, byłabym bardzo wdzieczna....a i jeszcze jedno pytanie... w drugiej czesci bibliografii mam zawrzec.. tytuły opracowan z ktorych korzystałam?? Naprawde sie zastanawiam czy zdaze w 15 min...mam nadzieje ze juz niedługo otrzymam odpowiedz od pani, czekam z niecierpliwoscia
POZDRAWIAM SERDECZNIE
pytania do ustnej matury. Przykladowy zestaw pytań:
1. Dlaczego wybrałeś taki temat?
2. Co to jest Holocaust i jaka jest etymologia tego słowa?
3. Czy problem antysemityzmu w Polsce jest problemem aktualnym?
4. Co mówi Ci nazwa miejscowości Jedwabne?
5.W jaki sposob wykorzystałeś w swojej prezentacji książkę Chrobaczyńskiego?
6. Która z pozycji bibliograficznych okazała się szczegolnie przydatna w
przygotowaniu Twojej prezentacji i dlaczego?
7.Jak pokazuje diasporę żydowską Prus w "Lalce"?
8. Powiedziałeś, ze literatura pokazuje raczej pozytywny obraz Żyda. Wskaż
pozycję z lektury obowiązkowej, w której Żydzi przedstawieni zostali w
zdecydowanie negatywnym świetle. Dlaczego tak potraktował ich pisarz? ustne mają być przyjemnością!. ISBN musz być jesli w bibliografii zamieszczasz całe utwory np.Lalke Prusa a
nie tylko II rozdział!
Tak samo jest z literatura przedmiotu!
Ja się dzisiaj zdiwiałam bo u mnie w szkole zadaja szczegółowe pytania odnośnie
literatury przedmiotu np.słowników,artykułów!! Dziwne ) : bibliografia polski. bibliografia polski Potrzebuje pomocy,musze na jutro napisac bibliografie
maturalna ..jesli ktos sie na tym zna mogłby mi zerknac na to czy
jest dobrze ???
I. LIERATURA PODMIOTU:
1. Goethe Johann Wolfgang: Cierpienie młodego Wertera. Kraków:
Wydawnictwo GREG, 2006. ISBN 93-7327-161-9
2. Nałkowska Zofia: Granica. Bydgoszcz: Wydawnictwo ARCANUM, ISBN 83-
85069-26-7
3. Prus Bolesław: Lalka. Kraków: Wydawnictwo GREG, [2004]. ISBN 83-
87139-89-0
4. Słowacki Juliusz: Kordian. Kraków: Wydawnictwo GREG, 2007. ISBN
978-83-7327-167-8
II. LITERATURA PRZEDMIOTU
1. Maciejewski Jarosław: ”Kordian” Juliusza Słowackiego. Warszawa:
Wydawnictwo Wydawnictwa szkolne i pedagogiczne, 1976. s.16-26:
Charakterystyka bohatera i jego pierwowzory literackie
2. Józef Osmoła: Lalka Bolesława Prusa. Lublin: Wydawnictwo
Biblioteka Wysyłkowa, 1995. ISBN 83-86581-20-1
3. Leszek Żuliński: Zofia Nałkowska Granica. Warszawa: Wydawnictwo
Dom Wydawniczy „JOTA”, 1990. s.19-25: Justyna - Zenon - Elżbieta
4. Stanisław Tomala: Johann Wolfgang Goethe Cierpienia młodego
Wertera. Warszawa: Wydawnictwo Dom Wydawniczy „JOTA”, 1991 bibliografia :/. bibliografia :/ to znowu ja ..... mam problem z opisaniem do bibliografi tym razem
takiej ksiazki:
BIBLIOTECZKA OPRACOWAŃ zeszyt Nr 3
opracował
Józef Osmoła
Lalka
Bolesława Prusa
Biblioteka Wysyłkowa
Lublin 1995
jak napisze tak :
Osmoła Józef:Lalka Bolesława Prusa.Lublin:Wydawnictwo Biblioteka
Wysykowa, 1995. ISBN 83-86581-20-02
TO BEDZIE ZLE ?? POWINNAM JESZCZE GDZIES NAPISAC "BIBLIOTECZKA
OPRACOWAŃ zeszyt Nr 3" CZY TO NIE JEST KONIECZNE
ps.dobrze wiem ze kazda szkoła ma swoje widzi mi sie w pisaniu
bibliografi ale mimo to prosze o jakies swoje sugestie bibliografia :/. polonistka na zajęciach podawała jakieś przykłady jak powinna wyglądać
bibliografia? Nie wiem jak u Ciebie, ja bym zrobiła tak:
Osmoła Józef, Lalka Bolesława Prusa, [w:] tegoż, biblioteczka opracowań zeszyt
nr 3, Biblioteka Wysyłkowa, Lublin 1995
Omów funkcjonowanie motywu kobiety fatalnej. Omów funkcjonowanie motywu kobiety fatalnej Omów funkcjonowanie motywu kobiety fatalnej w literaturze dwóch wybranych
epok. Sposoby ich kreowania, funkcje i znaczenie."
Co macie do tego tematu ? Jakie książki ? Przyznam się szczerze, że muszę
oddać pełną bibliografię do środy ! Czyli mam na jej zrobienie jeden dzień.
Help me !!!
Aby nie być pasożytem napiszę, że myślałam nad:
"Niebezpiecznymi Związkami" Laclos'a
"Damą Kamieliową" Dumasa (syna) - ale czy ona była fatalna ? :|
"Lalką" - Prusa
"Naną" Zoli
Jak macie jakieś propozycję, co do mojego tematu to wpisujcie ! Będę
wdzięczna ! :) Prostytutka w literaturze. też pisałam pracę o nawróconych prostytutkach.Oto moja bibliografia:Tekst
źródłowy
Liwiusz T., Dzieje Rzymu od założenia miasta przeł. i oprac. M. Brożek,
Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1981, ks. XXXV – XL, s. 270 – 282
Bibliografia
Konteksty literackie i publicystyczne
1. Balzac H. Komedia ludzka. Blaski i cienie życia kurtyzany (Jak kochają
ladacznice) przeł. i wstępem opatrz. T. Żeleński - Boy, Warszawa 1949.
2. Dostojewski F. Zbrodnia i kara przeł. Z. Podgórzec, Kraków 2002.
3. Kobieta cudzołożna, J 8,1-11.
4. Kobiety świata antycznego. Wybór tekstów autorów greckich
i rzymskich oprac., wstępami i koment. opatrz. L. Winniczuk, Warszawa 1973
5. Nawrócona grzesznica, Łk 7,36-50.
6. Prus B. Lalka, Warszawa 1991.
7. Słowo jest cieniem czynu czyli starożytni Grecy i Rzymianie oprac.
i wstępem opatrz. L. Winniczuk, Warszawa 1972
"emancypacja kobiet w litaraturze XIX wieku" ktoMA. Hey Dori7 nie wiem , czy się tu jeszcze pojawisz ,ale może :) Jeśli tak to
zastanawiam się co sądzisz o dołączeniu do tematu "Lalki" Prusa . Moja
nauczyciekla mówi ,że istotne jest ,aby pokazać Łęcką-jako lalkę salonową ,
oraz ewentualnie Wąsowską jako przedsiębiorczą kobietę .Tylko ,że mi ta lektura
zupełnie nie leży ( może mogłabym ograniczyć się w bibliografii do wybranych
fragmentów ) A tak w ogóle to "Emancypanki" nie takie złe , w sumie żałuję , bo
już raczej nie zdąze przeczytać drugiego tomu . Nie miałam pojęcia ,że praca
nad ustną jest taka ciężka ( ale faktycznie przyjemna ) a teraz już mało czasu
zostało . Astrologia czy kolejny dochodowy, komercyjny towar. Pojawiaja sie nawet prace o astrologii, byle ja wlozyc w obowiazujaca metodologie i zastosowac dobry filtr badawczy. Nasza znajoma bronila niedawno na polonistyce na Uniw.Gdanskim prace nt. astrologizacji "LAlki" Prusa. Wymyslila Wokulskiemu hipotetyczny horoskop, otoczyla sie bibliografia (pozycje astrologiczne), opisala jaki wskaznik jak dziala, i ze oczywiscie to tylko zgadywanie (i archetypy) i poszlooo, obronila na piatke. pytania do ustnej matury. pytania do ustnej matury Oto mój plan i bibliografia(w skrócie na końcu)
Proszę o możliwe pytania do tematu
za każde z pytań z góry dziękuje
Daniel
PORTRET ŻYDA W LITERATURZE POLSKIEJ. OMÓW NA PRZYKŁADACH UTWORÓW Z XIX I XX WIEKU.
I. LITERATURA PODMIOTU
a)Konopnicka M.: Mendel Gdański. Kraków 2004.
b)Krall H.: Zdążyć przed Panem Bogiem. Warszawa 2000.
c)Mickiewicz A.: Pan Tadeusz. Wrocław 1999.
d)Prus B.: Lalka. Kraków 2004.
II. LITERATURA PRZEDMIOTU
a)Chrobaczyński Jacek: Niemcy – Polacy – Żydzi – (wojna 1939-1945). [on-line:]
Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Krakowie:
www.wsp.krakow.pl/konspekt/10/niemcy.html
bJedlicki Jerzy: Polacy wobec zagłady Żydów. [on-line:]
Kanadyjska Fundacja Dziedzictwa Polsko-Żydowskiego w Montrealu
polish-jewish-heritage.org/pol/uporac.htm
c) Johnson Paul: Historia Żydów. Kraków 1996: Rozdział szósty: Holocaust
III. RAMOWY PLAN WYPOWIEDZI
1) Określenie problemu
a)Pochodzenie narodu żydowskiego i przyczyny jego obecności na ziemiach
polskich.
bPostacie Żydów w literaturze.
c)Problemy asymilacyjne - zamknięcie we własnych kręgach a odtrącenie.
d)Początki antysemityzmu i prześladowań.
2)Teza
Negatywne i pozytywne obrazy Żydów w literaturze.
3) Kolejność prezentowanych argumentów
a ) „Pan Tadeusz”:
a)Przedstawienie postaci.
b)Postać dobrego Żyda, polskiego patrioty u Mickiewicza .
c)Pierwsza ważna postać żydowska w polskiej literaturze.
b ) „Mendel Gdański”:
a)Literatura w opozycji do antysemityzmu.
b)Postać Żyda skrzywdzonego prześladowaniami.
c ) „Lalka”:
a) Negatywny i pozytywny obraz Żyda.
d ) „Zdążyć przed Panem Bogiem”:
a)Przedstawienie prawdziwej historii powstania w Getcie.
b)Marek Edelman -Polak, Żyd, patriota, bohater.
4)Wnioski
a) Literatura w opozycji wobec antysemityzmu
b) Antysemityzm skutkiem głupoty i strachu przed nieznanym.
c) Przewaga pozytywnego obrazu Żydów w literaturze ustne mają być przyjemnością!. > ISBN musz być jesli w bibliografii zamieszczasz całe utwory np.Lalke Prusa a
> nie tylko II rozdział!
Więc jeżeli nie będe miała ISBN-u to nie dopuszczą mnie do matury? <płacze> Sposób kreacji Żydów w prozie i poezji polskiej.. Ja pisałam pracę "Żydzi i ich kultura w literaturze polskiej". Praca krótka (12
stron), ale mogę przynajmniej podać fragment bibliografii:)
Bolesław Prus, Lalka. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1964 r.
Kazimierz Moczarski, Rozmowy z katem. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994 r.
Marian Fuks, Żydzi w Warszawie. Sorus, Poznań/Daszewice 1997 r.
Zofia Nałkowska, Medaliony. KAMA, Warszawa 1999 r.
Helena Zaworska, Medaliony Zofii Nałkowskiej. Państwowe Zakłady Wydawnictw
Szkolnych, Warszawa 1961 r.
Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem. Wydawnictwo Książkowe SEMA, Warszawa
1992 r.
i wstęp, jaki udało mi się ułożyć:
Z narodem żydowskim związana jest tajemnica– tajemnica jego przetrwania.
Historia tego narodu liczy sobie cztery tysiące lat. Żydzi w tym czasie
dwukrotnie tracili swoją historyczną ojczyznę. Przez dwa tysiące lat byli
narodem bezdomnym. Towarzyszyła im nienawiść i prześladowania. Wiek XX był
świadkiem najstraszniejszych wydarzeń: w Europie, w cywilizowanym świecie,
zgładzono sześć milionów Żydów, w tym ponad trzy miliony Żydów polskich.
A jednaj Żydzi istnieją. Niewielki naród żydowski zdołał zachować świadomość
swej tożsamości, swojej kultury, religii i tradycji.
Pojawienie się Żydów na ziemiach polskich jest tematem legend. Prawdopodobnie
przybyli oni na te ziemie w czasach dla Polski jeszcze przedhistorycznych– może
pojedynczo, ale raczej niewielkimi grupami, jako kupcy, wyrobnicy, a zapewne
także jako uciekinierzy z krajów, gdzie doznawali prześladowań na tle
religijnym. Poza tym ziemie polskie leżały na trasie szlaków, które
przemierzali z Zachodu na Wschód i odwrotnie kupcy żydowscy– jak na owe czasy
dobrze zorganizowani– i dzięki swoim współwyznawcom w różnych krajach,
działający solidarnie i sprawnie.
Żydzi jako bohaterowie powieści są obecni w literaturze polskiej od dość
dawna. Różnie prezentował się ich wizerunek na przestrzeni wieków. Różnorodne
też były stosunki polsko – żydowskie. Różne były postawy Polaków wobec Żydów i
różne portrety bohaterów literackich.
itd. itd.
mam nadzieję, że o to chodziło:)
CKE ostrzega !. CKE ostrzega ! ze strony www.cke.edu.pl
Nie ulega wątpliwości, że prezentacja powinna być samodzielnie przygotowana
przez zdającego. Ma on na to kilka miesięcy, a swoje wątpliwości może
przedstawić nauczycielowi języka polskiego. Pojawiły się jednak w Internecie
propozycje sprzedania gotowej prezentacji (jak dotąd rozmowy z egzaminatorem
jeszcze nikt nie próbował sprzedać).
Niektórzy w związku z tym radzą, aby maturzysta zrezygnował z rozmowy, tzn.
przerwał egzamin. Wyliczyli nawet, ile punktów uczeń może wtedy otrzymać. Nic
bardziej mylnego, ponieważ to rozmowa właśnie da odpowiedź na pytanie, czy
zdający sam przygotował prezentację.
Rozmowa jest integralną częścią egzaminu ustnego i ani Przedmiotowy Zespół
Egzaminacyjny, ani zdający nie może z niej zrezygnować. Oczywiście, jeśli
zdający nie zechce pozostać dłużej w sali egzaminacyjnej, nie można go do tego
zmusić. Przystąpienie do egzaminu maturalnego i zdawanie go wynika z
dobrowolnej decyzji maturzysty.
Jak będzie oceniony egzamin, gdy nie odbędzie się rozmowa?
Pierwsze kryterium oceny prezentowanego tematu brzmi: „uczeń zna i rozumie
prezentowany materiał”. Opuszczenie sali egzaminacyjnej wtedy, gdy egzaminator
zadaje pytania (a pytanie padnie na pewno, bo egzaminator ma obowiązek je
zadać), na które można znaleźć odpowiedź w wygłoszonej przed chwilą
prezentacji, oznacza, że zdający nie rozumie pytania i nie potrafi na nie
odpowiedzieć, czyli nie zna i nie rozumie dopiero co wygłoszonego tekstu. Być
może wygłosił cudzy tekst. Za treść prezentacji nie otrzyma punktów, bo nie
spełnił pierwszego kryterium.
Czy należą mu się punkty za język?
Na 16 stronie Informatora maturalnego znajdujemy następującą informację o
umiejętnościach sprawdzanych podczas części ustnej egzaminu:
a) w części pierwszej sprawdzana jest umiejętność mówienia, wiedza w zakresie
wyznaczonym przez temat i wykorzystanie przygotowanych materiałów pomocniczych,
b) w części drugiej, w której sprawdzane są: rozumienie pytań przez zdającego,
umiejętność formułowania odpowiedzi, umiejętność obrony własnego stanowiska,
egzaminator podejmuje ze zdającym rozmowę dotyczącą tematu lub/i bibliografii;
zadane pytania odnotowuje w protokole egzaminu,
c) w obu częściach egzaminu są sprawdzane i oceniane: sprawność oraz
poprawność językowa.
Z punktu c) dowiadujemy się, że sprawność i poprawność językowa oceniana jest
w obu częściach egzaminu. Nie można zatem ocenić języka tylko na podstawie
wygłoszonego tekstu. O sprawności językowej informuje miedzy innymi,
rozumienie tego, co do nas mówią, odpowiadanie na pytania, czyli operowanie
zdaniami budowanymi na bieżąco, nie tylko wygłaszanie zdań przygotowanych
wcześniej. Poprawność językową określamy sprawdzając, czy wypowiadane zdania i
słowa są zgodne z obowiązującą normą językową. Odnosi się to nie tylko do
wcześniej opracowanego wygłaszanego tekstu, lecz także do spontanicznych
odpowiedzi na zadawane pytania. Ponadto w punkcie a) jest mowa o tym, że
podczas prezentacji sprawdzana jest umiejętność mówienia, nie wygłaszania
napisanego tekstu. Gdyby uczeń wygłosił fragment Lalki Bolesława Prusa, to
czyj język wtedy ocenialibyśmy – ucznia czy Prusa?
Reasumując: jeśli zdający nie podejmie rozmowy z egzaminatorem, to za język
prezentacji nie uzyska punktów.
Policzcie: max za treść i kompozycję: 8 pkt. (schodki: 2,4,6)
rozmowa 4 pkt
język (ogólnie) 8 pkt. ("schodki" 2, 6,8)
Jeśli ktoś straci wszystkie pkt. za rozmowę i dostanie min. za język (bo wykuł
prezentację kupioną )? Warunki otrzymania max pkt. za treść i kompozycję są
bardzo wyśrubowane - sprawdźcie w informatorze! I to znowu schodki: 2,4,6 pkt.
Ktos, kto tylko wyuczy się na pamięć "referatu", ma marne szanse , by zdać.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plshirli.pev.pl
|
|
|