kaniagostyn *UKS Kania Gostyń
kalendarz imprez. Zarząd Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Tarnowie przy współudziale
Prezydenta Miasta Tarnowa, Wójta Gminy Tarnów Sekcji Modelarstwa Aeroklubu Tarnowskiego, Lobos – artykuły i urządzenie biurowe - Tarnów
zapraszają na: Święto latawca
Cel zawodów: integracja tarnowskiego środowiska oświatowego, współzawodnictwo i rywalizacja o jak najlepszy wynik, wymiana doświadczeń konstrukcyjnych.
Miejsce: lądowisko przy ul. Lotniczej / pod Górą św. Marcina /
Termin zawodów: 26 września 2009 r. od godz.10.00 do 14.00/sobota/
Ocena latawców: za budowę płaskich i skrzynkowych od 1 do 10 pkt, za lot od 1 do 10 pkt
Ocena i nagrody: zostania dokonana przez niezależna komisję, nagrody otrzymują trzy pierwsze miejsca w poszczególnych kategoriach.
Imprezy towarzyszące: pokazy lotnicze członków aeroklubu tarnowskiego i inne.
www.tarnow.znp.edu.pl
Serdecznie zapraszamy !!!
Uwaga !!! W razie deszczu zawody zostaną odwołane. Coś o lotach. Patrząc Go na fotki podrzucone przez Ciebie powróciły wspomnienia z lat szkoły podstawowej.
Akurat w tych czasach firma państwowa PSS-y(Państwowa Spółdzielnia Spożywców)
organizowała co roku Święto Latawca.
A my uczniowie szkół podstawowych braliśmy udział w tej imprezie na łąkach nadwarciańskich za uwczesnym OTL-em( OTEL miał bazę tam gdzie przebiega nowy most)
Więc na tę imprezy budowaliśmy latawce poczatkowo płaskie.
Póżniej już bardziej zaawansowane konstrukcje to były tak zwane skrzynkowe.Bardzo przypominały samoloty z Twoich fotek.A i osiągi miały wspaniałe.
Nasz latawiec mój i kolegi musieliśmy wedwóch trzymać za uprząż taką miał siłę przy nawet lekkim wietrze.
Jednego roku za słaby miałem sznur i latawiec zerwał sie i poszybował przez Wartę i tyle go widziałem.Szkoda tylko było tej kalki technicznej użytej do pokrycia bo akurat w tym czasie w papierniczych sklepach niebyło i nauczyciel od prac ręcznych poszedł zemna do hurtowni (Cezas) tam po znajomości kupiliśmy dwa arkusze.Ale nagrodę pocieszenia dostałem na słowo początkowo komisja niechciała dać wiary że miałem latawiec byli przekonani że chciałem wyłódzić nagrodę.
No ale dość nudziarstwa.
To tyle na tyle o tyle. Poduszkowiec - trochę zdjęć. Madmax w pierwszej chwili pomyślałem że budujesz nie model a prawdziwy poduszkowiec
Zaraz potem przypomniało mi się że kiedyś jako dzieciak zrobiłem latawiec skrzynkowy którego nie mogłem wynieść z piwnicy bo zaklinował się na zakręcie korytarza i trzeba było ciąć linki żeby go dalej wynieść
To jest Twój pierwszy model poduszkowca ?
No i czy robisz tylko poduszkowce bo jeżeli jeszcze budujesz samoloty to chyba XXL Poznań i okolice. na bednary to ja jezdze sie holować na glajcie , a jechac z modelem 30 km zeby polatac 40 minut to troche....
kiedys tam puszczalem latawiec skrzynkowy . alr to sie puszczalo i wisiał 3 godz
Bednary 26 IV 2008 , po wyjściu z chmurki
http://www.youtube.com/watch?v=JgxlYywrnx4
http://gerappa.republika.pl/ Tutek 114-ty. Cytat:
Pewnie że pamiętam - Modrzejowska
Przepraszamy za ten hyde park - więcej nie będziemy :p
Ja zaczynalem w modelarni , na ulicy Ostrogórskiej w Sosnowcu pod okiem Pana . Ryszarda Parkitnego , pamietam swoj pierwszy latawiec skrzynkowy , i perwsza a-1 -jedynke , ktora pozniej szukalem przez pół Gliwic ( ale znalazlem , cudem ) na mistrzowstwach Slaska bo oczywiscie nie chciało mi sie zakladac determalizatora :) Latawiec. Dot.: Latawiec
hmmm zrobić latawiec to nie takie hop, siup :) ja odradzął bym bambusa bo jest on dość cieżki i duży objętościowo, lepiej jechac do Castoramy i kupić listewki 8mmx8mm one sa różnych długości, i z tego zrobic. Ja płaskiego nie robiłem, ale skrzynkowy, wiec jak by były pytania odnośnie skrzynkowego, no to dawać :) MAłY BENZYNIAK SP-OLO. Sklejka cytrynówka to sklejka ze skrzynek po cytrusach.Materiał jak najbardziej modelarski
Oczywiście to nie znaczy że tylko z takich i podobnych materiałów coś buduję.
Myślę że po dwóch modelach z pianki,budowanie wg.własnego pomysłu czegoś większego to za wcześnie.
Nie wiadomo jak to się skończy Więc po co?
SP-OLO lata się łatwo i przyjemnie ale to moje zdanie.Czy w Twoim przypadku przesiadka na model o wadze około 5 kg też sprawi przyjemność i nie będzie trzęsących się kolan przed lataniem?I budowanie i latanie powinno być przyjemne a nie stresujące bo inaczej to nie ma sensu.Przy klejeniu mam relaks i odpoczynek a przy lataniu to wszystko x2 lub nawet więcej
Dojdziesz do takich i pewnie jeszcze większych modeli ale raczej mniejszymi krokami.Oczywiście myślę o zbudowanych własnoręcznie.Może jednak stwierdzisz że budowanie Cię nie kręci i będziesz składał gotowce?Mierz siły na zamiary i będzie OK.
A z tym budowaniem to różnie bywa,kiedyś zbudowałem z kolegą super duży latawiec skrzynkowy.Problem z nim był taki że nie wziąłem pod uwagę gdzie go składam i nie mogliśmy go wynieść z piwnicy
Do tego modelu nie ma żadnych planów.Był szkic rzutów z wymiarami na A4 i potem tylko rysunki wykonawcze na których kleiłem kadłub,skrzydła,stateczniki.Projektowanie to chyba za dużo powiedziane w takim przypadku.Po prostu po iluś tam modelach mniejszych i większych wiesz co możesz zrobić i będzie latało.
Teraz nie potrafię opisać dokładnie co i jak jest w tym modelu zrobione.Zresztą to stara historia i nowe rzeczy na warsztacie
ps
Skromny to moje drugie imię i nie wypada się chwalić
Ale coś tam gdzieś bąkałem na forum o latającym drobiu i jeden to właśnie coś w tym stylu. LUDZIE LOTNICTWA Santos Dumont. LUDZIE LOTNICTWA Santos Dumont
SANTOS DUMONT Alberto 1873 - 1932 Brazylijczyk, konstruktor lotniczy i pilot balonowy, sterowcowy i samolotowy. Urodził się 20 lipca 1873 roku w Cabangu w stanie Minas Gerais w Brazylii w rodzinie plantatora kawy. Po ukończeniu szkoły średniej rozpoczął studia w Szkole Górniczej w Ouro Preto. W 1890 roku z rodziną wybrali się w podróż po Francji (ojciec z pochodzenia był Francuzem). Podczas pobytu w Paryżu Santos Dumont zafascynował się techniką, wykonał między innymi kilka lotów balonem po czym uzyskał dyplom pilota balonowego. Alberto uprosił ojca aby pozwolił mu zostać w Paryżu ostatecznie chłopak zamieszkał u stryja i rozpoczął studia techniczne. Cały wolny czas poświęcał na pogłębianie wiadomości o balonach. W 1883 roku wykonał pierwszy lot na własnoręcznie zbudowanym balonie o pojemności 118 m³. Pragnieniem Santosa było zbudowanie balonu wyposażonego w silnik dzięki czemu możliwy byłby lot w dowolnym kierunku. W 1898 roku zamówił powłokę balonu w kształcie cygara, do kosza balonu zamocował silnik spalinowy o mocy 3,5 kM, tak powstał pierwszy sterowiec Santos Dumont nr 1. 28 września 1898 roku Santos Dumont wykonał pierwszy udany lot balonem podczas którego wzniósł się na 400 metrów, wykonał w powietrzu wiele zakrętów po czym wylądował w miejscu startu. Były to pierwsze udane loty sterowcowe na świecie. W tym czasie francuski przemysłowiec Deutsche de la Meurthe ustalił nagrodę 100 000 franków w złocie za start sterowcem z parku Saint Cloud przelot dookoła wieży Eiffla i powrót na miejsce startu w czasie nie dłuższym niż 30 minut. Dwukrotne próby zakończyły się fiaskiem, ostatecznie 19 października 1901 roku Santos zdobył w Paryżu nagrodę 100 000 franków za przelot dookoła wieży Eiffla na sterowcu własnej konstrukcji N-6. Łącznie Santos Dumont zbudował 14 modeli sterowców w coraz doskonalszych wersjach. Przy pomocy Santosa w Paryżu zbudowano pierwszy sterowiec wojskowy oraz zorganizowano pierwszy oddział sterowców wojskowych. Po pierwszych udanych lotach braci WRIGHT zainteresował się budową aparatów łatających cięższych od powietrza. W 1905 roku zbudował śmigłowiec na którym nie udało się wzlecieć. W 1906 roku zainteresował się budową samolotów, zbudował pierwszy samolot wyglądający jak późniejsze latawce skrzynkowe. Do prób z pierwszym samolotem wykorzystał ostatni sterowiec (nr 14). podwieszając samolot w miejsce gondoli, może dlatego pierwszy samolot Santosa oznaczono Santos Dumont 14 bis. 13 września 1906 roku samolot Santos Dumont 14 bis wykonał pierwszy samodzielny skok na odległość około 7 metrów zakończony lekkim uszkodzeniem, po remoncie wykonano kolejne skoki w tym 12 listopada 1906 roku w Lasku Bulońskim Santos przeleciał 220 metrów w 21 sekund. Przelot powtórzył po południu tego samego dnia w obecności przedstawicieli Aeroklubu Francji dzięki czemu uznano iż Santos Dumont ustanowił pierwsze rekordy świata;
- prędkość lotu 41,292 km/h
- czas lotu 21,5 sekundy
- odległość przelotu 220 metrów.
Kolejne samoloty skonstruowane przez Santosa nie były udane, nr 15 i nr 16
uległy rozbiciu. W 1908 roku Santos Dumont postanowił zmienić założenia konstrukcyjne zbudował lekki samolot jednopłatowy (masa własna 118 kg) nr 20, otrzymał wkrótce przydomek DEMOISELLE (ważka). Udane loty wykonane na samolocie Demoiselle spowodowały iż Santos otrzymał dyplom pilota FAI z nr 12, wcześniej pilot otrzymał dyplom pilota sterowcowego i balonowego. W 1909 roku uruchomiono produkcję samolotów Demoiselle, Santos Dumont na Demoiselle wygrał zawody lotnicze w Reims. Był pierwszym pilotem wykonującym udane loty w Europie. W 1910 roku Santos wycofał się z czynnego uprawiania sportu lotniczego, pracował nad wynalazkami lotniczymi. W 1913 roku w Saint Cloud (Francja) na placu Santosa Dumonta odsłonięto pomnik sławnego pilota. W 1929 roku pilot odznaczony został Wielkim Krzyżem Oficerskim Orderu Legii Honorowej, w tym czasie stan zdrowia Santosa pogorszył się na tyle iż wyjechał do sanatorium w Biarritz. Na początku 1932 roku rodzina ściągnęła go do Brazylii do miejscowości uzdrowiskowej Guaruja. Santos zmarł 23 lipca 1932 roku. Po śmierci w Brazylii ogłoszono żałobę narodową. Dzień pierwszych udanych lotów samolotem 23 października obchodzony jest w Brazylii jako święto lotnictwa. Fundacja Santosa Dumonta rok rocznie przyznaje medale pamiątkowe najbardziej zasłużonym lotnikom i działaczom lotnictwa. Międzynarodowy Port Lotniczy w Rio de Janeiro nazwano imieniem Santosa Dumonta a w Brazylii otwarto Muzeum Lotnicze im. Santosa Dumonta.
Santos Dumont
Santos Dumont 14bis
Santo Dumont Demoiselle
link
A tak latają Repliki samolotów Demoiselle i Santos Domont 14bis
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plshirli.pev.pl
|
|
|