kaniagostyn *UKS Kania Gostyń
Nie tylko Marilyn Monroe. Douglas Kirkland to legenda światowej fotografii. Jest on jednym z najbardziej znanych światowych fotografów. Specjalizuje się w fotografowaniu ludzi, przede wszystkim gwiazd światowego kina oraz w dokumentacji planów filmowych. Bohaterami jego fotografii byli niemal wszyscy najznakomitsi aktorzy ostatniego półwiecza - od Charlie Chaplina, Marylin Monroe i Richarda Burtona po Dustina Hoffmana, Nicole Kidman i Pierce'a Brosnana.
Teraz możemy oglądać pierwszą w Polsce wystawę prac Douglasa Kirklanda zatytułowaną "Kino moments". Zaprezentowano na niej ponad 90 fotografii. Do końca czerwca wystawę oglądać można w Krakowie w Pałacu Sztuki przy Placu Szczepańskim. Wcześniej wystawa prezentowana była w Łodzi i Wrocławiu ciesząc się dużym powodzeniem.
Douglas Kirkland - biografia Douglas Kirkland urodził się w Toronto, w Kanadzie. Pierwsze lata swojej kariery zawodowej spędził w Nowym Jorku. Następnie, w połowie lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, przeprowadził się do Los Angeles.
Kirkland rozpoczął swoją karierę bardzo wcześnie, gdy w wieku dwudziestu kilku lat podjął współpracę z czasopismem "Look Magazine". Na przełomie lat 60-tych i 70-tych - w czasach złotej ery magazynów ilustrowanych - trafił do redakcji "Life Magazine". W tym okresie opublikował m.in. eseje na temat Grecji, Libanu i Japonii oraz zdjęcia ze świata mody i fotografie sławnych postaci, m.in. Marilyn Monroe, Elizabeth Taylor i Marlene Dietrich.
W ciągu wielu lat swojej kariery zawodowej Douglas Kirkland miał okazję pracować przy powstaniu ponad stu filmów, m.in. "Butch Cassidy i Sundance Kid" (Butch Cassidy and the Sundance Kid), "2001: Odyseja kosmiczna" (2001), "Pożegnanie z Afryką" (Out of Africa), "Titanic" (Titanic) i "Moulin Rouge" (Moulin Rouge), który był kręcony w Australii z udziałem Nicole Kidman.
Fotografie artystyczne Douglasa Kirklanda były wystawiane w wielu miejscach świata: od Azji przez Europę, aż po Stany Zjednoczone. Prowadził on wykłady w Instytucie Smithsonian (The Smithsonian) w Waszyngtonie, w Amerykańskim Instytucie Filmowym (American Film Institute) w Los Angeles, na festiwalu Interfoto w Moskwie i w ramach zajęć z publikacji książek i prasy prowadzonych na Uniwersytecie Stanford (Stanford University's Publishing Course). W 1995 r. Kirkland otrzymał "Nagrodę za całokształt dorobku zawodowego" (Lifetime Achievement Award) od Amerykańskiego Stowarzyszenia Operatorów Filmowych (American Society of Operating Cameramen), a jesienią 1997 r. w galerii Scavi Scaligeri w Weronie odbyła się duża retrospektywna wystawa jego prac. Murale. Murale jako sposób promocji miasta
Anna Pawłowska
Dzisiaj 03:07:51 , Aktualizacja dzisiaj 11:46:49
Ratowanie murali z czasów PRL i tworzenie nowych malowideł na ścianach kamienic proponuje Fundacja Wspierania Sztuki Ulicy Outline Teresy Latuszewskiej-Syrdy.
Nie wiadomo jednak, czy na pomysł znajdą się środki w budżecie miejskim.
W poniedziałek, podczas spotkania komisji promocji radnych miejskich, Fundacja Outline przedstawiła swoje nowe projekty. Jednym z nich jest ratowanie łódzkich murali, akcja zainicjowana przez graficzkę i miłośniczkę tego typu sztuki, Katarzynę Jasińską, obecnie współpracującą z Fundacją Outline.
Duże malowidła naścienne, powstające w latach 60.-70., najczęściej były reklamami firm włókienniczych czy odzieżowych, choć nie tylko. Dziś niszczeją w zapomnieniu.
- Jestem grafikiem, zwracam uwagę na rzeczy związane z przestrzenia miejską. Poza tym pamiętam te murale z dziecństwa, mam do nich sentyment - opowiada Katarzyna Jasińska. - W Polsce ta forma sztuki jest niedoceniana, ale na świecie obecnie trwa moda na design z lat 60.-70. Jeśli teraz nie uratujemy naszych murali, to za dziesięć lat będziemy chcieli je odtwarzać.
Graficzka zwraca uwagę na to, że polskie reklamy naścienne różnią się od zagranicznych prac z tego czasu. Nasze mają ambitniejszą, wyrosłą z tradycji Polskiej Szkoły Plakatu, formę. Outline chce doprowadzić do wpisania PRL-owskich murali na listę zabytków i akcja ta ma duże poparcie wśród lokalnych artystów.
Innym projektem Fundacji Outline są Urbanforms (czyli formy miejskie), przedsięwzięcie, które ma łączyć wszystkie formy sztuki ulicznej: od graffiti, hip-hop, po breakdance. Twórcy festiwalu, rozplanowanego na lata 2010-2016, chcą, żeby wszelkie zdarzenia z dziedziny street artu służyły promocji miasta jako Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku. Myślą o włączeniu w projekt zagranicznych miast partnerskich Łodzi.
W ramach Urbanforms miałaby powstać seria nowych murali - graffiti na ścianach kamienic wzdłuż ulicy Zachodniej, stąd proponowana nazwa przedsięwzięcia: Galeria Zachodnia. Pomysłodawcy chcą w podobny sposób zagospodarować przejścia podziemne w okolicach Galerii Łódzkiej, Centralu i dworca Łódź Kaliska. Powstaniem muralu w postaci ogromnego graffiti można uczcić także Rok Chopinowski w 2010 roku. Na 2 tys. m kw. tylnej elewacji kamienicy przy ul. Piotrkowskiej 79 miałby wtedy powstać projekt metaforycznie łączący kompozytora z naszym miastem, choćby w temacie "Gdyby Chopin zagrał w Łodzi...". Wydarzeniem muzycznym, które towarzyszyłoby outline'owskiemu projektowi Chopin 2010, ma być koncert Michała Urbaniaka, znakomitego skrzypka jazzowego z amerykańskim zespołem Urbanator oraz warsztaty muzyczne prowadzone przez artystę.
Kolejnym outline'owym pomysłem, który ma zostać przedstawiony na jednym z najbliższych posiedzeń komisji sportu Rady Miasta Łodzi, jest rozpisany na te same sześć lat festiwal Street Games Tour, organizowany przez Fundację Outline z łódzkim Akademickim Związkiem Sportowym. Ma to być impreza promująca wszelkie rodzaje aktywności ulicznej, takie, jak podwórkowa koszykówka.
Street Games Tour zakładałby zorganizowanie turniejów koszykówki ulicznej we Wrocławiu i Poznaniu z finałem w Łodzi. Wydarzeniom sportowym towarzyszyłyby koncerty, działania z kręgu street artu, warsztaty i pokazy.
Na realizację całości potrzeba 1,7 mln zł. Od urzędu miasta fundacja pragnie uzyskać 40 procent sumy, resztę chce pozyskać z innych źródeł. Włądze miasta na razie decyzji nie podjęły, ale już wiadomo, że przyszłoroczny budżet na imprezy promocyjne należeć będzie do oszczędnych...
ŹRÓDŁO: www.lodz.naszemiasto.pl
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plshirli.pev.pl
|
|
|