Strona główna
  Langley Research Center

kaniagostyn *UKS Kania Gostyń

Literatura naukowa o Marsie dostępna w Polsce lub po polsku. All Recent Mars Landers Have Landed Downrange – Are Mars Atmosphere Models Mis-Predicting Density? Prasun. N. Desai, NASA Langley Research Center,
http://ntrs.nasa.gov/arch..._2008047154.pdf
Praca zawiera krótką analizę problemu lądowania próbników Mars Pathfinder, Spirit, Opportunity oraz Phoenix znacznie przed wyznaczonym celem, odpowiednio 27km, 13.4km, 14.9km i 21km. Przyczyną tego stany jest różnica między modelem teoretycznym atmosfery Marsa a warunkami panującymi w czasie lądowania.
Klub Miłośników Latania. Trwają prace nad nowymi samolotami w kształcie płaszczki dla 800 pasażerów

Zmienia się zupełnie wygląd nowoprojektowanych samolotów. Kończy się w ten sposób też epoka maszyn z podłużnymi kadłubami. W nowych liniowcach pasażerowie będą siedzieć we wnętrzu skrzydeł.
Prace przygotowawcze do projektu maszyny w kształcie wielkiej płaszczki rozpoczęły się już na początku lat dziewięćdziesiątych. Decyzja Airbusa o produkcji A380 dla ponad 560 pasażerów przyśpieszyła prace nad samolotem nowej generacji. Dziesięć lat temu został powołany specjalny zespół inżynierów NASA, firm lotniczych oraz uniwersytetów technicznych, aby opracowali samolot pasażerski według koncepcji BWB.

Podstawową zaletą nowej konstrukcji jest mały opór aerodynamiczny i duża powierzchnia skrzydeł, dzięki czemu maszyna może uzyskać dużą siłę nośną oraz dużą przestrzeń wewnątrz. Mniejszy opór w powietrzu wiążę się ze znacznym obniżeniem hałasu.

Eksperci szacują, że samoloty typu BWB pojawią się u wielkich linii lotniczych około roku 2020 -2025.

Boeing przygotował konstrukcję z wykorzystaniem wcześniejszych prac firmy McDonell Douglas. Al Bowers, specjalista od aerodynamiki NASA z Dryden Flight Research Center zaznaczył - Korzyści konstrukcyjne przełożą się na koszty eksploatacji i wpływ na środowisko. Spodziewamy się, że samoloty będą o 10 - 15% lżejsze niż dzisiaj, dzięki czemu będą mogły zabierać więcej ładunku. Dodał - Zużycie paliwa spadnie o jakieś 20 -25%.

Według założeń konstrukcyjnych samolot będzie mieć maksymalną masę startową ponad 400 ton, rozpiętość skrzydeł prawie 90 metrów, a długość prawie 50 metrów. Jednocześnie na dwa pokłady będzie mógł zabrać około 800 pasażerów. Będzie miał zasięg ponad 13 tys. km i będzie osiągać prędkość około 900 km/godz.

Głównym problemem związanym z konstrukcją jest przede wszystkim sterowanie, gdyż nie ma ogona. Trzeba również rozwiązać problem utrzymania wewnętrznego ciśnienia w przedziale pasażerskim. Większość pasażerów nie będzie miała też dostępu do okien. Proponowanym rozwiązaniem jest instalacja "fałszywych okien", czyli monitorów LCD, które będą pokazywać obraz z kamer umieszczonych na zewnątrz maszyny. Problemem, który pozostał jeszcze do rozwiązania jest także zapewnienie szybkiej ewakuacji z wnętrza samolotu. Jeżeli konstruktorzy rozwiążą wszystkie problemy, następną generacją wielkich liniowców będą maszyny BWB.

Pod koniec roku 2005 inżynierowie z NASA przetestowali model samolotu wykonany w skali 1: 20 w tunelu aerodynamicznym Langley Research Center w Hampton w Wirginii. Został on poddany wielu testom, szczególnie sterowania przy małych prędkościach. Dan Victory, szef projektu w NASA przyznał - W ich wyniku możemy stwierdzić, że samolot BWB będzie wspaniale latał.

Prace nad nowymi maszynami są już dość zaawansowane. W Bazie Sił Lotniczych Edwards w Kalifornii, samolot testowy Boeing X-48, bezzałogowy model o rozpiętości skrzydła 6,5 metra oraz masie niespełna 200 kg jest już sprawdzany w powietrzu. Natomiast wojskowy transportowiec o masie startowej 500 ton ma wejść do służby około roku 2022. Dwa istniejące egzemplarze modelowego X zostały zbudowane przez firmę Boeing Phantom Works. Norm Princen, szef inżynierów programu X-48 w Boeing Phantom Works podkreślił - Najważniejszym celem, jaki nam przyświeca, jest zademonstrowanie, że konstrukcja BWB jest w pełni sterowalna i bezpieczna podczas kołowania, wznoszenia i lądowania, tak jak każdy konwencjonalny samolot.

Koncepcja "latającego skrzydła" nie jest całkowicie nowa. Już w 1929 roku Hugo Junkers, niemiecki konstruktor opracował model tego typu maszyny. Jednak w tamtych czasach istniejąca technologia nie pozwalała pozbyć się ogona koniecznego do sterowania maszyną.

Dlatego też Junkers pozostawił skrzydło grube, w którego wnętrzu umieścił silniki, a usterzenie w kadłubie. W Niemczech wyprodukowano dwie takie maszyny, które przewoziły pasażerów. Dodatkowo podczas wojny jeden z nich służył jako transportowiec.

Konstrukcja była tak interesująca, że licencję na ten samolot kupiła Japonia. Firma Mitsubishi wyprodukowała sześć samolotów bombowych Ki -20. W latach czterdziestych ubiegłego wieku w USA firma Nortrop prowadziła próby samolotu - skrzydła. W Niemczech w 1944 roku powstał pierwszy samolot w kształcie skrzydła z napędem odrzutowym - Horten Ho229.

Współczesną konstrukcją, która w pewnym stopniu realizuje ideę "latającego skrzydła" jest amerykański bombowiec B-2 Spirit, który został zbudowany w 1989 roku.


Nadmuchiwane domy staną na Księżycu. Amerykanie nie ukrywają, że kiedy będą mieli pojazdy zdolne zastąpić wahadłowce, zamierzają założyć na Księżycu stałą bazę. Jej pierwsze elementy, nadmuchiwane moduły, są właśnie przygotowywane do testów - pisze DZIENNIK.

Testy odbywają się w jednym z centrów badawczych NASA - Langley Research Center w Hampton. Duże owalne, białe balony wyglądają jak wyjęte żywcem z drugorzędnych, a nawet trzeciorzędnych filmów science fiction z lat 50. ubiegłego wieku. Wrażenie to potęgują ich cienkie metalowe nogi, dzięki którym sprawiają wrażenie ponadnaturalnych rozmiarów zabawek. I choć są dziwaczne, wiele wskazuje na to, że nadmuchiwane moduły to przyszłość astronautyki.

Ich koncept narodził się w laboratoriach ILC Dover. Firma ta zasłynęła w dziejach astronautyki jednym, lecz genialnym wynalazkiem - superwytrzymałym kombinezonem, który nosili wszyscy członkowie załogowych misji Apollo. Nadmuchiwane księżycowe moduły też mają wiele zalet: są stosunkowo lekkie i kiedy wyssiemy z nich powietrze, zajmują bardzo mało miejsca, co czyni je idealnym ładunkiem ciasnych statków kosmicznych.

Elastyczne ściany modułu zrobiono z kilkunastu warstw różnorakich materiałów. Podstawą konstrukcji jest pęcherz z silikonu pokryty vectranem, czyli niezwykle wytrzymałym włóknem odpornym na wysokie temperatury. Pokrywają go też specjalna pianka i osłony przeciw mikrometeorom, które mogą się dać we znaki przyszłym mieszkańcom Księżyca.

Testowany w Langley Research Center moduł ma 3,65 m średnicy i ok. 5,5 m wysokości. Dołączono do niego nieco mniejszą konstrukcję, która jest śluzą powietrzną pozwalającą w bezpieczny sposób dostać się astronautom z jałowej powierzchni Srebrnego Globu do wnętrza księżycowego habitatu.

Specjaliści NASA zamierzają sprawdzić użyteczność całej konstrukcji. "Chcemy się bliżej przyjrzeć modułowi, by ustalić, jak można go złożyć, ile zajmie miejsca po spakowaniu i ile będzie wtedy ważyć. Poza tym zastanawiamy się, jak zaaranżować jego wnętrze, by stworzyć część sypialną dla załogi" - mówi Judith Watson, która nadzoruje testy modułu. "Tego typu prace zajmą nam co najmniej kilkanaście miesięcy".
W przyszłym roku inny habitat zostanie przetransportowany na Antarktydę. I choć nie jest to powierzchnia Księżyca, panujące tam ekstremalne warunki pogodowe pozwolą sprawdzić, jak ta nadmuchiwana konstrukcja reaguje na utrzymujące się całymi latami niskie temperatury.

Jeśli testy zakończą się pomyślnie, jest szansa, że już w 2020 r. moduły zagoszczą na stałe na Srebrnym Globie. Według wstępnych planów astronauci będą w nich mieszkać początkowo podczas siedmiodniowych misji lunarnych. Potem okres ten na się wydłuży do dwóch tygodni, dwóch miesięcy, a nawet pół roku. (Dłuższe przebywanie w nadmuchiwanych domach może być niebezpieczne ze względu na promieniowanie kosmiczne).

W tym czasie rezydenci habitatów mają pracować nad zapewnieniem sobie stałego dopływu energii czy szukać zamarzniętej wody. Potem zaczną budować stałą bazę księżycową. Jak uważają eksperci NASA, nadmuchiwane konstrukcje mogą stać się jej częścią. - Da się ich użyć jako łączników pomiędzy kwaterami załogi, wystarczy je tylko przykryć księżycową glebą, by osłonić przebywających tam ludzi przed zgubnym wpływem promieniowania kosmicznego - mówi Chris Moore, szef Exploration Technology Development Program.

Jednak lunarna placówka to dopiero pierwszy z wielu sposobów wykorzystania tej technologii. Jeśli nadmuchiwane moduły sprawdzą się na Srebrnym Globie, czeka je kolejna podróż - tym razem na Marsa.

Dziennik Online
Boeing pracuje nad samolotem przyszlej generacji - BWB. na poczatku przepraszam wszystkich moderatorów w tym Pana Gabec :P za to ze nie przetlumaczylem tekstu ale mi sie juz o tej porze nie chciało... za wyrozumialosc Gabriel bedziesz mial dobry seat w niedzielnym locie Centralkiem :P

to znalazlem na stronce boeinga i z tego wynika ze ten samolot byłby przeznaczony dla wojska...

HAMPTON, Va., May 04, 2006 -- In cooperation with NASA and the U.S. Air Force Research Laboratory, the Phantom Works organization of Boeing [NYSE: BA] is taking another step toward exploring and validating the structural, aerodynamic and operational advantages of a futuristic aircraft design called the blended wing body, or BWB.

Two high-fidelity, 21-foot wingspan prototypes of the BWB concept have been designed and produced for wind tunnel and flight testing this year. The Air Force has designated the vehicles as the "X-48B," based on its interest in the design's potential as a flexible, long-range, high-capacity military aircraft.

X-48B Ship No. 1 began wind tunnel testing on April 7 at the Langley Full-Scale Tunnel at NASA's Langley Research Center. When testing is completed in early May, it will be shipped to NASA's Dryden Flight Research Center in California to serve as a backup to Ship No. 2, which will be used for flight testing later this year. According to the team, both phases of testing are focused on learning more about the low-speed flight-control characteristics of the BWB concept.

"The X-48B prototypes have been dynamically scaled to represent a much larger aircraft and are being used to demonstrate that a BWB is as controllable and safe during takeoff, approach and landing as a conventional military transport airplane," said Norm Princen, Boeing Phantom Works chief engineer for the X-48B program.

The X-48B cooperative agreement by Boeing, NASA and the Air Force Research Laboratory (AFRL) culminates years of BWB research by NASA and Boeing. AFRL is interested in the concept for its potential future military applications.

"We believe the BWB concept has the potential to cost effectively fill many roles required by the Air Force, such as tanking, weapons carriage, and command and control," said Capt. Scott Bjorge, AFRL X-48B program manager. "This research is a great cooperative effort, and a major step in the development of the BWB. AFRL is inspired to be involved in this critical test program."

NASA also is committed to advancing the BWB concept. NASA and its partners have tested six different blended wing body models of various sizes over the last decade in four wind tunnels at the Langley Research Center.

"One big difference between this airplane and the traditional tube and wing aircraft is that -- instead of a conventional tail -- the blended wing body relies solely on multiple control surfaces on the wing for stability and control," said Dan Vicroy, NASA senior research engineer at the Langley Research Center. "What we want to do with this wind-tunnel test is to look at how these surfaces can be best used to maneuver the aircraft."

The two X-48B prototypes were built for Boeing Phantom Works by Cranfield Aerospace Ltd., in the United Kingdom in accordance with Boeing requirements and specifications. Made primarily of advanced lightweight composite materials, the prototypes weigh about 400 pounds each. Powered by three turbojet engines, they will be capable of flying up to 120 knots and 10,000 feet in altitude during flight testing.

Boeing also contracted with Cranfield Aerospace to provide the ground-control station, in which a pilot will remotely control the X-48B during flight research testing.

As part of Boeing's long-range business strategy, its Phantom Works advanced research and development organization defines and develops innovative technologies and systems such as the blended wing body concept to meet future aerospace needs.

http://img90.imageshack.us/img90/158...4blgse7.th.jpg

http://img252.imageshack.us/img252/6448/x48bwe0.th.jpg

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shirli.pev.pl


  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • trendy-girls.htw.pl
  •  Menu
     : kaniagostyn *UKS Kania Gostyń
     : Langley NASA
     : Last Christmas Polifonia download
     : lakier zaprawkowy Warszawa
     : latający słój który mówi
     : laptop do grania 4000-5000
     : ławka do łazienki
     : lasery jednomodowe
     : langpacki V235
     : latające zwierzaki po pulpicie
     : Lalka Bolesława Prusa opracowanie
     . : : .
    Copyright (c) 2008 kaniagostyn *UKS Kania Gostyń | Designed by Elegant WPT