ładowania wózków akumulatorowych
|
kaniagostyn *UKS Kania Gostyń
Napięcie "bezpieczne" - uprawnienia. Witam.
Kiedyś dowodziłem brygadą, ktora zajmowała sie ładowaniem i drobnymi naprawami wózków akumulatorowych. Też niby prostowniki zamontowane na stałe a praca przy napięciu bezpiecznym. Ale jak mi kiedyś na 3 zmianie nie naładowali wózków, bo wyleciał bezpiecznik na zasilaniu i nie było komu wymienić, to pogoniłem towarzystwo na zbity pysk. Później wszyscy zawsze musieli mieć E. Pomiary ochronne UTB. jeżeli taką pracę zleca UDT to pomiary powinno się wykonać zgodnie z ich zaleceniami jeżeli chodzi o sprawy elektryczne to pozostają pomiary baterii akumulatorów:
1. Pomiar napięć ogniw akumulatorowych
2. pomiar rezystancji łączników wewnątrz baterii akumulatorowych
3. Pomiar rezystancji izolacji baterii w stosunku do ziemi
4. Pomiar pojemności akumulatorów
Takie sprawy UDT-wca nie obchodzą.
Ich głównie interesują parametry mechaniczne wózka (luzy na maszcie podnoszenia-rolki i opad przy podnoszeniu z ciężarem).
Te aspekty interesują głównie DUR i świadczą o jakości eksploatacji i żywotności baterii. Zresztą konserwator (jak jest kmaty) to, po obserwacji koloru elektrolitu i jego stanu podczas ładowania może dużo powiedzieć o żywotności i przewidywalnym czasie eksploatacji baterii. Opłacalność napędu elektrycznego vs spalinowego. Co do rowerów (jednośladów) to masz rację. U mnie, w Żyrardowie, nie ma ani jednego samochodu elektrycznego, pomijając wózki akumulatorowe, czy melexy z zakłądach pracy. Natomiast rowerów EV (nie chwaląc się, dzięki m.in. mnie) pojawiło się sporo. Jeździ tego już około 20-30 sztuk. I mam już następnych zainteresowanych na wiosnę. Wiec z rowerami, to się na pewno ruszy. Biorą to przede wszystkim osoby starsze, które mają problemy z chodzeniem, biodrami itp. Młodzież raczej wcale. I racja też, że w przypadku dużego ruchu (a na naszej 50-ce krajowej, to dramat) samochód, nawet EV i tak stoi w korku, a rowerek, czy skuterek pojedzie dalej
Zacznijmy od jednośladów, a na samochody przyjdzie jeszcze czas. Choćby ze względę na cenę takich pojazdów (500-2000 zł), łatwiej zroweryzować elektrycznie nasz kraj, niż przerabiać auta za 100, czy 200 tysięcy
Jak najbardziej się zgadzam Ciekaw jestem, czy zwyczajne stojaki do rowerów można wyposażać w gniazdka ładowania np na monetę... Fajnie by było... PN DOSTAWA MATERIAŁÓW TECHNICZNYCH JEDNORAZOWEGO UŻYTKU. Dotyczy: odpowiedź na zapytanie - dostawa materiałów technicznych jednorazowego użytku (nr sprawy: OG/182/2007)
Zapytanie dotyczy poz. 31
Przewód elektryczny LYCK fi 35 mm czy można zastąpić przewodem elektrycznym o symbolach LYC fi 35 mm lub przewodem o symbolach LYCL fi 35 mm
Odpowiedź:
Zgodnie z odpowiedzią udzielona w dniu 22.05.2007r Zamawiający dopuszcza przewód LYCK fi 35 mm o żyle miedzianej wielodrutowej i izolacji z polwinitu ciepłoodpornego o napięciu znamionowym 450 (+/-10) / 750 (+/-10) V i temperaturze pracy od -20ºC do +105ºC (min. służy do ładowania wózków akumulatorowych)
DOWÓDCA
płk Jacek FIJAŁKOWSKI
wyk. E.K.(tel. 071/ 7663425)
dnia 29.05.2007r Ładowanie baterii akumulatorowych wózków jezdniowych. Witam
Wózki akumulatorowe w naszej firmie mają wmontowany układ prostownikowy dostosowany do danego typu baterii i nie ma potrzeby tworzenia oddzielnego pomieszczenia do ładowania akumulatorów, lecz powinno być oznaczone miejsce ładowania.
W jaki sposób zgodnie z wymogami prawa powinno być oznaczone miejsce ładowania baterii akumulatorowych wózków jezdniowych?
Dodam, że urządzenie do ładowania wózków znajduje się pomiędzy regałami na powierzchni magazynowej. Urodziny Pana Walesy. Cytat:
Jak to do czego ,do obslugi wozkow akumulatorowych.
Tu trafiłeś. Bez grupy SEP to był elektrykarz a nie elektryk. Ale żeby sprawdzić stan naładowania ogniwa w baterii akumulatorów wózka, dolać wody destylowanej, wymienić ogniwo. Podłączyć na noc do ładowania. To nie były mu potrzebne uprawnienia SEP. W Popowie skończył zawodówkę chyba mechanizacji rolnictwa. Piszę chyba bo nie znalazłem tego w jego życiorysie. Pamiętam to z dawnych lat jedynie. jaki akumulator do lampy studyjnej Quantuum ?. Masz gotową odpowiedź w instrukcji batterypack:
"Aby podłączyć lampę do zasilania z gniazdka zapalniczki samochodowej
(12V) należy podłączyć kabel zasilający, a następnie przestawić
przełącznik w pozycję CAR. W tym trybie pracy batterypack nie jest
ładowany a jedynie przekazuje zasilanie bezpośrednio z samochodu do
lampy. UWAGA nie zaleca się długotrwałej pracy w trybie
samochodowym z wyłączonym silnikiem, aby nie rozładować
akumulatora."
I w sumie fajna sprawa, że możesz używać bezpośrednio na tych zewnętrznych 12v bo nie wszystkie sprzety na baterie tak działają.
Jeśli chcesz sobie pobłyskać to szkoda się bawić w małe żelowe akumulatory.
Są w sprzedaży akumulatory nadające się do głębokiego rozładowania. Sam takiego używam do zasilania laptopa. W przyszłości zamierzam sobie coś skonstruować dodatkowo z przetwornicą do zasilania lamp na 220V. Trzeba tu zaznaczyć że zwykłe akumulatory rozruchowe niszczą się przy dłuższych okresach rozładowania (np. zasiarczają się ogniwa). Natomiast te do głębokiego rozładowania maja dużo mniejszy prąd (rozruchowy) ale są trwalsze. Kupuje się je do wózków akumulatorowych na łodzie, do domków kempingowych. Są 30% droższe ale chyba się opłaca.
Wadą takiego aku jest jego ciężar i trzeba uważać żeby był cały czas w pionie. Ale za to ma rączkę i starczy na dużo dłużej :)
Poza tym do żelowe aku potrzebują elektronicznej ładowarki, która sama pilnuje ładowania i sama kończy ładowanie. W kwasowych wystarczy prosta ładowarka (prostownik najlepiej z regulacją prądu), trzeba tylko przypilnować prąd i samemu wyłączyć po naładowaniu. Tragiczna noc na jachcie.. Jaki dłuższy czas? - ten dłuższy czas to max 2 tygodnie
To o dwa tygodnie za dużo. Z akumulatorem ołowiowym jest jak z izotopem promieniotwórczym: tak jak izotop się rozpada, i nie można tego powstrzymać, tak siarczan ołowiu na częściowo nawet wyładowanych elektrodach ulega przemianie w postać krystaliczną, i też nie można tego powstrzymać ani cofnąć. Nieaktywnego krystalicznego siarczanju powstanie tym więcej, i tym więcej pojemności stracimy, im głębiej rozładujemy akumulator i im dlużej go w tym stanie przetrzymujemy. Owszem w samochodzie rozrusznik pociągnie sporą porcję ładunku - ale sprawna prądnica wkróte naładuje akumulator do pełna. Nawet jeśli staniemy na poboczu i włączymy światła postojowe oraz radio, to taki stan będzie trwał max kilka godzin, nie tygodni!
Niechby nawet panele LED pobierały w sumie 0,1A (1,2W) to akumulator 64Ah pociągnie teoretycznie 640 godzin. Praktycznie tego świecenia dziennie jest max 2 godziny x 14 dni mamy 28 godzin czyli jakieś 4,5% pojemności akumulatora. Nawet dokładając do tego drugie tyle na ładowanie komórek itp mamy 10% w ciągu całego rejsu....
I w ten sposób po zakończeniu rejsu utraciliśmy niemal 10% pojemności akumulatora. Potem kolejny użytkownik zabierze swoje 10% a może więcej, bo sobie jeszcze jakąś lampę campingową albo telewizor podłączy.
- dzięki temu nie muszę pływać "od gniazdka do gniazdka".
A na dobrą sprawę należałoby Nawet akumulatory na wózkach akumulatorowych nie pracują w tak ciężkich warunkach jak na jachcie: ładuje się je po fajrancie, a nie czeka do rana.
Oczywiście jeśli masz aku o pojemności 8Ah to nie ma zmiłuj - ładować trzeba gdzie tylko się da
Jeśli ma się akumulatory zasadowe - niekoniecznie. Nie ma żadnego znaczenia dla ich trwałości, czy się wykorzysta 10 czy 90% ładunku, czy naladuje się je natychmiast po użyciu czy dopiero przed następnym użyciem, na końcu sezonu czy na początku następnego. Dzięki temu mając akumulatory zasadowe o pojemności 8Ah mogę korzystać z prądu równie swbodnie jak użytkownik akumulatora ołowiowego 80Ah który w trosce o jego trwałość wykorzystuje tylko 10% ładunku. Ale po grzyba na łódce taki ołowiany, kilkunastokilogramowy balast, skoro zasadowy akumulator 8Ah waży niewiele ponad kilogram?
jednak pojemność standardowych akumulatorów spokojnie wystarcza na cały rejs i dwutygodniowe doładowanie można zrobić bezpiecznie pod kontrolą a nie przy każdej możliwej okazji.
Ładowanie niewielkim prądem (takim jaki może dostarczyć bateria słoneczna) nie wiąże się z żadnym zagrożeniem dla akumulatora zasadowego, nawet bez żadnej kontroli procesu ładowania.
nie wiem czy to jest standard ale jeśli wszystkie silniki z rozrusznikami maja tez prądnicę
Spodziewałbym się że każdy silnik z rozrusznikiem ma prądnicę, w odwrotnej relacji to nie zachodzi (np. Honda 5KM). I wygląda to całkiem logicznie.
to w ogóle nie ma tematu ładowania.
A jednak jest, bo trzeba pływać na silniku aby ładować akumulator, nawet gdyby w danej chwili wystarczyły tylko żagle.
Problem jest właściwie tylko w przypadku używania sprzętu car-audio który z tego co widzę w jachtach czarterowalnych robi się standardem.
Pasuje on do jachtów żaglowych jak pięść do nosa. Nawet w stanie standbyzużywa więcej prądu niż powinien zużywać porządnie zrobiony odbiornik radiowy przy umiarkowanej głośności. Ale po co konstruować radia specjalnie do jachtów, lepiej ogłupić potencjalnego nabywcę tak aby z pocałowaniem ręki kupił za ciężką kasę samochjodowy gadżet.
Lodówki, TV-LCD to juz osobny temat....
Co prawda to prawda, i należy stwierdzić że brakuje odpowiednich akumulatorów do zasilania podobnego sprzętu. Zasadowych o dużej pojemności.
Pozdrawiam
Tomek Janiszewski Pożyczanie prądu.. Rozładowany akumulator to zawsze duży problem i jedynym szybkim rozwiązaniem jest pożyczenie prądu od życzliwego sąsiada. Operacja ta jest stosunkowo prosta, ale aby przebiegała bezpiecznie należy przestrzegać kilka podstawowych zasad. Zlekceważenie ich może skończyć się obrażeniami ciała lub znacznymi stratami materialnymi.
Podczas podłączania przewodów rozruchowych, jak i przy każdej czynności związanej z instalacją elektryczną należy zachować szczególną ostrożność, gdyż najeżone elektroniką auta są bardzo wrażliwe na skoki napięcia. A zwarcie wykonane przewodami rozruchowymi jest Fot. Grzegorz Burda: Podczas podłączania przewodów rozruchowych należy zachować szczególną ostrożność, bo nowoczesne auta są bardzo wrażliwe na skoki napięcia szczególnie niebezpieczne, ponieważ grube przewody niezabezpieczone bezpiecznikiem mogą spowodować naprawdę duże szkody, łącznie z wybuchem i pożarem. Również rozładowany akumulator może być niebezpieczny, gdyż może po prostu zamarznąć. Przed pożyczeniem prądu należy go sprawdzić, gdyż w przeciwnym wypadku po uruchomieniu bateria może wybuchnąć. Także ładowanie zamarzniętego akumulatora grozi wybuchem.
Aby bezpiecznie pożyczyć prąd należy postępować w odpowiedniej kolejności. Pierwszą czynnością jest sprawdzenie napięcia instalacji w użyczającym aucie. Na szczęście o pomyłkę będzie bardzo trudno, gdyż wszystkie auta osobowe i dostawcze mają instalację 12-voltową. Jedynie ciężarówki posiadają 24 V. Należy zwracać na to uwagę uruchamiając auto od wózka akumulatorowego lub z pojedynczej baterii.
Kolejnym krokiem jest ustawienie samochodów blisko siebie, tak aby swobodnie można było połączyć dwa akumulatory. Następnie należy wyłączyć silnik w sprawnym samochodzie i można już przystąpić do podłączenia. Akumulatory łączymy równolegle, czyli plus z plusem, minus z minusem i w pierwszej kolejności podłączamy dodatni biegun w sprawnym akumulatorze. Określenie bieguna jest bardzo łatwe, ponieważ na obudowie jest wyraźny symbol „+”. Należy uważać aby nie dotknąć drugim końcem kabla żadnego metalowego elementu samochodu, Fot. Grzegorz Burda: W samochodach gdzie dostęp do akumulatora jest utrudniony w komorze silnika są zamontowane specjalne bieguny ponieważ nastąpi zwarcie. Natomiast drugi przewód łączymy z ujemnym biegunem sprawnego akumulatora, a drugi koniec nie łączymy z rozładowaną baterią, tylko z metalowym elementem silnika.
Połączenie z drugim biegunem akumulatora grozi wybuchem, ponieważ iskry na stykach przewodów mogą spowodować zapalenie wydobywających się gazów z akumulatora. Przewody powinny być tak ułożone, aby nie zostały zaczepione przez obracające się części silnika. Kolejnym etapem jest uruchomienie sprawnego auta i po chwili można uruchamiać drugi pojazd. Powodzenie tej operacji zależy od grubości przewodów. Im grubsze, tym większy prąd może nimi płynąć. Ważne jest to zwłaszcza w silnikach wysokoprężnych.
Po uruchomieniu auta przewody odłączamy w odwrotnej kolejności czyli najpierw minus, a potem plus.
W niektórych autach akumulator trudno znaleźć, gdyż jest schowany w bagażniku lub pod siedzeniami. W razie awaryjnego pożyczania prądu lub ładowania nie trzeba demolować wnętrza, ponieważ w komorze silnika są specjalne i dobrze oznaczone bieguny. Jeśli mamy z tym problemy lub wątpliwości należy zajrzeć do instrukcji.
Zdecydowanie nie powinno się uruchamiać silnika na pych, zwłaszcza diesla, gdyż bardzo łatwo wówczas o zerwanie lub przeskoczenie paska rozrządu i w konsekwencji poważną awarię silnika. W razie braku chętnych do pożyczenia prądu można skorzystać z pomocy taksówkarzy.
Autor: Grzegorz Burda
za http://www.motofakty.pl/ PN DOSTAWA MATERIAŁÓW TECHNICZNYCH JEDNORAZOWEGO UŻYTKU. Wrocław .....05 .2007r
Wg rozdzielnika
Dotyczy: odpowiedź na zapytanie - dostawa materiałów technicznych jednorazowego użytku (nr sprawy: OG/182/2007)
Zapytanie 1 - dotyczy poz. 4
Tarcze do szlifowania maja wymiar 115 x 6,0 natomiast tarcze o wymiarze 115 x 2,5 to są tarcze do cięcia a nie do szlifowania Proszę określić, jakiego typu mają być tarcze.
Odpowiedź:
Tarcze do ciecia o średnicy 115 x 2,5.
Zapytanie 2 - dotyczy poz. 5
Tarcze do szlifowania maja wymiar 125 x 6,0 natomiast tarcze o wymiarze 125 x 2,5 to są tarcze do cięcia a nie do szlifowania Proszę określić, jakiego typu mają być tarcze.
Odpowiedź:
Tarcze do ciecia o średnicy 125 x 2,5.
Zapytanie 3 - dotyczy poz.11
Proszę określić, na jakich rolkach ma być drut na 5 kg czy na 15 kg?
Odpowiedź:
Rolka 15 kg razem ilość 105 kg
Zapytanie 4 - dotyczy poz. 12
Proszę określić czy to ma być drut cięty czy w rolkach na szpuli?
Odpowiedź:
Drut cięty.
Zapytanie 5 - dotyczy poz.13
Czy to może być kłódka typy GRANIT 1 lub GRANIT 2. Proszę o podanie rozmiaru (szerokości) kłódki.
Odpowiedź:
Kłódka z uchem półokrągłym ok. 60 mm, wymiar: 65x50x20 +/- 2 mm (kłódka typu GRANIT lub o podobnych parametrach)
Zapytanie 6 - dotyczy poz.14
Proszę podać rozmiar kłódki. Czy to może być odpowiednik GRANIT 1 lub GRANIT 2 ?
Odpowiedź:
Kłódka z uchem półokrągłym ok. 60 mm, wymiar: 65x50x20 +/- 2 mm (kłódka typu GRANIT lub o podobnych parametrach)
Zapytanie 7 - dotyczy poz.15-20
Proszę określić czy to mają być nity aluminiowe z gwoździem stalowym AL./ST czy stalowe stalowe gwoździem stalowym ST/ST ?
Odpowiedź:
Nity aluminiowe z gwoździem stalowym AL/ST.
Zapytanie 5 dotyczy poz. 31
Przewód elektryczny LYCR fi 35 mm - czy zamawiającemu chodzi o przewód o żyle miedzianej wielodrutowej i izolacji z polwinitu ciepłoodpornego o napięciu znamionowym 450/750 V i temperaturze pracy od -20ºC do + 105ºC ?
Odpowiedź:
Zamawiający dopuszcza przewód o żyle miedzianej wielodrutowej i izolacji z polwinitu ciepłoodpornego o napięciu znamionowym 450 (+/-10) / 750 (+/-10) V i temperaturze pracy od -20ºC do +105ºC (min. służy do ładowania wózków akumulatorowych)
Zamawiający przedłuża termin składania ofert do dnia 01.06.2007 do godz. 9,00.
Otwarcie ofert nastąpi dnia 01.06.2007. o godz. 10.00.
W załączeniu przesyłam nowy obowiązujący formularz ofertowy - zał. nr 1.
Zał. 1 na 4 ark. - tylko adresat
DOWÓDCA
płk Jacek FIJAŁKOWSKI
wyk. E.K.(tel. 071/ 7663425)
dnia 22.05.2007r
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plshirli.pev.pl
|
|
|