Lampa tylna Przyczepka samochodowa
|
kaniagostyn *UKS Kania Gostyń
[lanos] podłączenie przyczepki samochodowej. Witam wszystkich
Dzisiaj się zapisałem do szacownego klubu i od razu śpieszę się z wyjaśnieniem. Szczęśliwym posiadaczem Lanosa jest mój kochany Teść, a Matizka moja najdroższa Żonka (ja mam tylko Uniaczka). Długi wstęp, przejdę do konkretu. Teść założył hak do przyczepki, a teraz trzeba podłączyć wiązkę przewodów do świateł przyczepki. Według niego powinna być "jakaś" kostka w bagażniku do podłączenia tej wiąchy, a mi się zdaje, że trzeba podłączyć pod kostki od lampy tylnej. I kto ma rację. Pomożecie?
//MOD
EDIT oznaczenie zestawu. petek,
Niestety obowiązkowe:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury1) z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
Rozdział 3
Światła
§ 12. 1. Pojazd, z zastrzeżeniem ust. 2, wyposaża się w następujące światła zewnętrzne:
1) drogowe - pojazd samochodowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 40 km/h;
2) mijania - pojazd samochodowy
3) kierunkowskazów - pojazd samochodowy i przyczepa; nie stosuje się do motocykla jednośladowego zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r.;
4) hamowania "stop" - pojazd samochodowy i przyczepa;
5) oświetlające tylną tablicę rejestracyjną - pojazd samochodowy i przyczepa;
6) pozycyjne przednie - pojazd samochodowy oraz przyczepa o szerokości 1,6 m lub więcej;
7) pozycyjne tylne - pojazd samochodowy i przyczepa;
8) odblaskowe tylne inne niż trójkątne - pojazd samochodowy;
9) odblaskowe tylne trójkątne - przyczepa;
10) odblaskowe przednie - przyczepa;
11) odblaskowe boczne - pojazd samochodowy o długości przekraczającej 6,0 m, ciągnik siodłowy i przyczepa;
12) awaryjne - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa;
13) przeciwmgłowe tylne - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa;
itd
Tylko czy można traktować trójkąt zespolony z lampą tylną jako zgodny z przepisem - raczej tak
http://www.allegro.pl/ite..._trojkatem.html Prąd i jego magazynowanie, ładowanie akumulatorów .... "Bardzo" amatorski sposób na doładowywanie akumulatora w przyczepce
(przy zbyt dużym akumulatorze, lub nadmiernie rozładowanym może powodować przegrzewanie się instalacji elektrycznej samochodu, lub przepalenie bezpiecznika)
- najprostszym rozwiązaniem jest podpięcie akumulatora w przyczepce dwoma kabelkami (jeden z diodą prostowniczą) do tylnego swiatła przyczepy.
- minus akumulatora łączymy przewodem koloru czarnego z minusem tylnej lampy przyczepy.
- plus akumulatora łączymy przewodem czerwonym (z wlutowaną diodą prostowniczą) z plusem zarówki od tylnego swiatła postojowego przyczepy.
- taki sposob podpięcia dodatkowego akumulatora powoduje automatyczne ładowanie dodatkowego akumulatora zawsze po odpaleniu silnika i włączeniu świateł w samochodzie.
- dioda prostownicza (kosztuje w sklepach elektronicznych od 2 do 20 zl) powoduje pełną
automatykę ... instalacja elektryczna przyczepki jest odseparowana od instalacji samochodowej - a ładowanie odbywa się tylko po włączeniu świateł w samochodzie,
czyli podczas jazdy wszystkie akumulatory automatycznie się ładują.
- wlutowanie diody jest bardzo proste - wystarczy czerwony przewód rozciąć w dowolnym miejscu - i wstawić tam diodę - plus diody w strone żarówki (jeśli ktoś się pomyli - to będzie mu tylna lampa świeciła cały czas - wtedy podpinamy diodę odwrotnie i już !!!)
- jeśli akumulator rozładuje się - wystarczy odpalić samochód i włączyć swiatła postojowe na ok. 20 minut.
- całkowicie rozładowany akumulator ładuje się do 60% ok. 20 minut... do 80% ok. 4 godziny ... do 100% ok. 8 godzin - dotyczy to tylko ładowania przez alternator samochodowy.
(akumulatora samochodowego nie mozna rozładowywać do 0 - bo wtedy nie mamy już akumulatora ... całkowite rozładowanie jest przy ok. 30-40% pojemności - a czasy ładowania są orientacyjne i zależą od pojemności akumulatora i napięcia ładowania)
- KAŻDY ALTERNATOR ŁADUJE BEZ PROBLEMU KILKA AKUMULATORÓW !!!!!!!!!!!!!!!!!!! - jesli mamy padniete obydwa akumulatory, rozruchowy w samochodzie i w przyczepce - odpalamy samochód, odczekujemy kilka minut i możemy już ładować następny.
Sam posiadam 4 akumulatory w kempingu, 3x 80AH , 1x120AH - altenator 55A - i wszystko smiga bez problemu Bezpiecznik na zasilaniu przyczepy. Witam wszystkich.
Dużo tu mówicie o zasilaniu przyczepy 12V.
Ja rozwiązałem to prosto standardowym złączem 7- pinowym. Zaznaczam, że mogę korzystać również ze światła przeciwmgłowego, które przecież jest obowiązkowe.
Zastosowałem tzw podłączenie krzyżowe- zarówno w samochodzie, jak i w przyczepie:
W samochodzie do standardowego gniazda 7-pinowego doprowadziłem bezpośrednio od akumulatora przewód 4mm oczywiście zabezpieczony bezpiecznikiem 15A przy samym akumulatorze, by wykluczyć możliwość pożaru. Przewód podłączyłem w miejscu światła przeciwmgłowego, nie odłączyłem jednak tegoż swiatła, lecz założyłem na przewodzie od przeciwmgłowego zwykły wyłącznik przy tylnej lewej lampie w miejscu podłączenia wiązki gniazda do instalacji samochodowej.
W tem sposób mogę naprzemiennie mieć w gnieździe, bądź stałe zasilanie- odłączając przełącznikiem przeciwmgłowe i wkładając bezpiecznik na przewodzie 4mm, bądź światło przeciwmgłowe- wyjmując bezpiecznik z przewodu 4mm i załączając przeciwmgłowe przełącznikiem.
Zaznaczam, że przewód 4mm wlutowałem bezpośrednio w gniazdo, by uniknąć przegrzewania się styków przy długotrwałym obciążeniu dużym prądem.
Teraz przyczepa:
Również zastosowałem przewód 4mm wlutowany solidnie we wtyczkę.
Przewód dociągnąłem do skrzynki rozdzielającej prąd po przyczepie oraz bezpośrednio do lodówki. Masę w lodówce również zastąpiłem przewodem 4mm, podłączając w najbliższym punkcie do ramy.
Światło przeciwmgłowe jest najzwyczajniej podłączone pod zasilanie również poprzez przełącznik i gdy chcemy mieć w czasie jazdy stałe zasilanie, to przeciwmgłowe odłączamy przełącznikiem, by nie świeciło podczas jazdy.
W odwrotnej sekwencji również w samochodzie- mam standardową instalację wraz ze światłem przeciwmgłowym. Wtedy tylko nie wolno włączać lodówki, ponieważ standardowa instalacja samochodowa światła przeciwmgłowego nie wytrzymuje takiego obciążenia (duży spadek napięcia). W praktyce z tej sekwencji korzystam wyłącznie jadąc na coroczny obowiązkowy przegląd
Masa natomiast w wiązce idzie przewodem 2,5mm, ponieważ zaczep doskonale spełnia rolę grubszego przewodu.
W ten sposób mam wszystko, co trzeba bez dodatkowych gniazd, czy wymiany gniazda i wtyczki na 13pin. Wszystko śmiga jak ta LALA
pozdrowienia samochód STAR 244. Star 244 - to samochód ciężarowy, produkowany przez polską firmę FSC Star w Starachowicach.
W 1965 roku Fabryka Samochodów Ciężarowych w Starachowicach rozpoczęła prace nad nową serią aut oznaczoną jako "200". Miała zastąpić modele serii 28/29. Skonstruowano wtedy dwa prototypy: szosowego Stara 200, oraz jego uterenowioną odmianę nazwaną 244. Oba pojazdy miały jeszcze kabiny z modelu 28/29.
Model 244 był produkowany bez większych zmian do roku 2000. Tylko w 1987 roku auto otrzymało unowocześnioną kabinę z lekko zmienionym wyglądem zewnętrznym (ściana przednia, dach, drzwi, błotniki z nadkolami, stopnie wejściowe, zegary deski rozdzielcze.
Egzemplarz doświadczalny
Na przełomie lat 1969-70 wykonano partię próbną 10 szt. modelu 200, a z nią egzemplarz doświadczalny modelu 244. Auto w barwach wojskowych, ze skrzynią ładunkową i plandeką było opracowane i testowane we współpracy z Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku (podobnie jak Star 266). Zbudowana w oparciu o podzespoły Stara 200 konstrukcja miała być odpowiedzią na zapotrzebowanie gospodarki, szczególnie rolnictwa, leśnictwa, budownictwa, energetyki a także służb mundurowych tj. wojska i straży pożarnej.
Model seryjny Star 244
Seryjny model 244 przedstawiono w roku 1975 jako podwozie i samochód skrzyniowy. W Zakładzie Zaplecza Technicznego FSC zmontowano partię próbną 50 szt. Samochód miał kabinę typu 642 z ogrzewaniem i wentylacją, 2-miejscową. Sercem auta był silnik Star 359.55, rzędowy, 6-cylindrowy, o pojemności 6842 cm3 i mocy 150KM (110kW). Prędkość maksymalna wynosiła 82km/h a spalanie 26l/100km. Przeniesienie napędu na cztery koła odbywało się przez 5-biegową skrzynię ZF S5-45, oraz 2-biegową skrzynkę rozdzielczą ZF 8060. Ładowność auta wynosiła 5000kg. Zastosowano zawieszenie na resorach półeliptycznych z przodu i z tyłu. Star 244 mógł pokonywać przeszkody wodne o głębokości 120cm (z uwagi na filtr powietrza umieszczony nisko za tylnym lewym nadkolem kabiny), oraz podjazdy o nachyleniu wzdłużnym do 45' i poprzecznym 26'. Miał kąty natarcia/zejścia odpowiednio 40'/27'.
Inne wersje
* wersja Star 3W244 - zaprezentowana w 1976 r. wersja z nadwoziem samowyładowczym produkcji SHL-Kielce.
* prototyp Star 244R - auto wyposażone w samowyładowczą skrzynię ładunkową znaną z wersji sztywne, opracowane w 1977 r.na potrzeby rolnictwa. Wersja ta jednak nie spełniła oczekiwań.
* Star 244RS (R-rolniczy, S-specjalny) - powstał w odpowiedzi na potrzeby rolnictwa oraz gospodarstw wielkotowarowych (PGR, SKR). Fabryka zawarła ze Zjednoczeniem Technicznej Obsługi Rolnictwa porozumienie, zgodnie z którym wyposażenie specjalne nowej wersji miało być wykonywane w jednej z podległych placówek. Przewidywana produkcja miała wynosić ok. 2-2,5 tys. Wybór padł na Państwowy Ośrodek Maszynowy w Lubsku w woj. zielonogórskim. Tam wykonano tzw. szczelną skrzynię ładunkową. Pierwszą partię 50 szt. aut wykonano w 1979 roku. Dzięki napędowi 4x4 auto mogło pracować w najtrudniejszych warunkach terenowych. Reduktor pozwalał na jazdę w zakresie od 3 do 82 km/h. Oznaczało to możliwość współpracy z wszelkimi maszynami rolniczymi podczas prac polowych. Wspomniana skrzynia ładunkowa miała pojemność odpowiednio 4,0/6,5/15,0m3 (niska/z nakładkami/z nadstawką). Zamykana/otwierana była za pomocą systemu rolkowo-linkowego i przystosowana do montażu opończy z plandeką. Auto miało ładowność 5000kg, masę całkowitą 11050kg, a z przyczepą 19555kg. Konstrukcja różniła się od pozostałych wersji zastosowaniem rozwiązań z wojskowego Stara 266. Filtr powietrza - multicyklonowy, z szeregiem elementów zawirowujących powietrze - umieszczono na tylnej ścianie kabiny po stronie pasażera. Dzięki niemu Star 244RS mógł pracować w bardzo wysokim zapyleniu - do 1,5g/m3 (normalnie 0,05-0,08g/m3). Zastosowanie doszczelnienia elementów gumowych i łożysk przed wodą, oraz uszczelnienie lamp pozwalało na pracę przy wilgotności 98%. Wspomniane rozwiązania umożliwiały również pokonywanie przeszkód wodnych o głębokości do 180 cm (praktycznie po samą szyję kierowcy). Była to najkrótsza seria samochodów Star. Dziś już praktycznie niespotykana.
* Star 244L - model wydłużony, zaprezentowany na Targach Poznańskich w 1978 r. Wersja 244L otrzymała nadwozie typu "005" wykonane w Jelczańskich Zakładach Samochodowych.
* Star 3W244R - opracowany i zmontowany (50 egz.) przez SHL-Kielce w 1978 r. Była to trójstronna wywrotka do przewozu płodów rolnych, o ładowności 5000kg, wyposażona w podwyższone burty. A taki "WuTeciak" był na Allegro kiedyś... Odnośnie tematu czy tylko na starach 200,28,244 były budowane WT N 113.01 czy na naszym terenowym STARZE 266 były także, a czy MIlicja używała takzę pojazdów np STAR 660 ,200,244 w nietypowych nadwoziach np, skrzyniowe zwykłe czyli tzw ''paka''?
Milicja a szczególnie ZOMO do 1990r. miała różne pojazdy. Były to:
W latach 40 auta osobowe i ciężarowe z demobilu i UNRA oraz kilka wozów konnych gospodarczych
A potem:
Citroen osobowy - w spadu po rozwiązaniu U.Bezpieczeństwa (Jest w galerii)
GAZ 69M
GAZ51 SPEC z zabudowanymi stałymi ławkami z burtami i czteroma drzwiami metalowymi tylko do połowy wysokości a wyżej to były pałąki, brezent a w nim okna z cylofanu. (sa takie w galerii)
GAZ51 skrzyniowe z drewnianymi poprzecznie zakładanymi ławkami (zwykła szeroka deska) i drabiną z poręczą na tylnej burcie też jest w galeri
GAZ51 kryty blachą tzw. stonka _ samochodowy warsztat ruchomy
Warszawa M20 garbus, combi i Pic up, oraz 223 radiowozy i cywilne
F 125 i 132
Polonez
Syrena 103
F 126 (widziałem z galeryjką i kogutem na dachu)
Wołga sedan i combi
Nysa wszystkie typy
Żuk skrzyniowy, blaszak i specjalne np. gazowy, warsztatowy
GAZ 69M buda metalowa - stanowisko dowodzenia z "pneumatycznym" masztem
UAZ
Motocykle K75 z koszem, M72 z koszem, Ural z koszem,Junak z koszem, MZ, WSK
Rowery ROMET
Stary 29 skrzyniowe pod tzw. plandeką z wkładanymi drewnianymi ławkami
Stary 29 WT, 200WT, 244WT i nowsze (nie było 660 i 266WT)
Stary 29 Stanowisko dowodzenia (podobny do WT tylko dodatkowo maszt i inne wyposaz)
Star 29 więźniarka
Star 28 wywrotka
Star 660 skrzyniowy - również jezdził do służby patrolowej (sam jezdziłem tak)
Star 660 BSAM z przyczepami- dwie wersje smoch. warsztatu polowego
Star 660 sala operacyjna (medyczna)
Star 660 Radiostacja krótkofalowa
Star 266 polowy warsztat samochodowy (dwie wersje)
Star 660 cysterna paliwowa z dystrybutorem
Star 200 skrzyniowy (raczej gospodarczy)
Star 244 wywrotka
Star 200 autobus
Star 29 Hydromil 1
Jelcz Hydromil 2
Tatra Hydromil (Użyczone z Czechosłowacji)
Hydromil z NRD (?)
Jelcz 316 z przyczepą systerny paliwowe z dystrybutorem
Autobusy San, Jelcz (ogórek), Autosan
Jelcz 315 skrzyniowy
Steyer Hydromil
Pojazdy beznapędowe:
agregat ciepłowniczy do dezaktywacji
agregat pradotwórczy 4KW
agregat pradotwórczy 16KW z zestawem kabli i lamp
kuchnie polowe
BTR152 - ok 6 szt otrzymane w darze od NRD
BRDM 1
BTR 60PB z wieżami (w tym kilka z lemieszami skonstruwanymi i zabudowanymi w Łodzi)
Skot
Oraz po wprowadzeniu stanu wojennego do kompani ROMO z zakładów pracy zarekwirowano dużo:
Osinobusów na Starach 28 i 29,
autobusów Jelcz i Autosanów
Starów 28 i 29 skrzyniowych.
Było z nimi mase problemów bo to była zima, a zanim je zabrano to kierowcy w zakładach pracy je udoskonalili w ten sposób że popodmieniali na mniej sprawne takie elementy jak akumulatory, koła jezdne i zapasowe itp, dopiero po tym doswiadczeniu w następnym rzucie to powołano do służby kierowców razem z samochodami i kłopoty się skończyły.
Jednak auta te nie miały siatek na oknach i po działaniach w sierpniu 82 zostały pozbawione szyb.
Odnośnie oferty AMWojskowego dotyczącej Stara 29 WT to ostatnio dowiedziałem się u źródła dlaczego tak jest.
Rozmawiałem z osobą otpowiedzialną za sprzęt w Wydziale Transportu Policji w sprawie ewentualnego zakupu wycofanego Stayera Hydromila.
Przepisy zezwalają Policji sprzedawać tylko pojazdy "zwykłe", natomiast auta "bojowe i specjalne" podlegają najpierw zagospodarowaniu w ramach resortu. Gdy nie ma takiej możliwości to trzeba je przekazać AMW, która pozbawia je cech bojowych, lub sprzedaje odbiorcom mającym licencję na pozbywanie tych cech nawet po cenie złomu.
I to tyle słów prawdy oczywistej
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plshirli.pev.pl
|
|
|