lampy z impulsami świetlnymi
|
kaniagostyn *UKS Kania Gostyń
Tłumaczenia. " /> ">Moja propozycja, z którą nie zdążyłem się zgłosić we właściwym czasie, brzmiała: OŚWIEĆ MNIE (ewentualnie: oświećcie) z przypisem mniej więcej takim jak tutaj.
Nie, to w żadnym wypadku nie jest żart, a teraz, po ładnych paru miesiącach, opcja ta wciąż mi się podoba. Dlaczego? Otóż przede wszystkim dlatego, że jest dynamiczna (w tym znaczeniu: http://pl.wikipedia.org/wiki/T%C5%82umaczenie_(przek%C5%82ad)#Ekwiwalencja) - przekazuje grę słów nawiązującą w oryginale do lampy łukowej, zachowując przy tym smaczek pewnej żargonowości, a do tego jest krótka, co jest nie bez znaczenia w sytuacji bezpośredniego kontaktu z wrogiem.
Mnie się wydaje że można by pójść jeszcze dalej i zastosować po prostu "PODŚWIETL MOJĄ POZYCJĘ", albo jeszcze "OZNACZ MOJĄ POZYCJĘ" - mniej może nawiązujące do "Arclight", ale chyba bardziej poprawne względem terminologii stosowanej w lotnictwie. Bo gdzie nie zajrzeć, to pozycję celu się dla samolotów OZNACZA (flarą, generatorem dymu lub innymi środkami) bądź też PODŚWIETLA (wiązką radiową, laserowym impulsem świetlnym etc.)
">P.P.S. W przekładzie pojawił się też ciekawy błąd skopiowany zapewne z oryginału, gdzie jak mniemam, było "Congressional Medal of Honor" - i było błędnie, bo jest to po prostu Medal of Honor, bez przymiotnika.
Nawet jakby pozostać przy wersji "Congressional Medal of Honor", to lepszym tłumaczeniem na jęz. polski byłoby moim skromnym zdaniem chyba "Honorowy Medal Kongresu" a nie "Kongresowy Medal Honoru". Swoją drogą wersja "Congressional Medal of Honor" na ogół jest dość często spotykana w literaturze - nie wnikając już w poprawność tej nazwy i zgodność z rzeczywistością.
Tyle ode mnie Przebudowa średnicowej linii tramwajowej północ - południe. " />Torowisko na ul. Szewskiej będzie mieć iluminację świetlną. Lampy zamontowane zostaną w chodniku. Uruchamiać się będą automatycznie, ostrzegając pieszych przed nadjeżdżającym tramwajem
To pierwsze tego typu rozwiązanie we Wrocławiu. Ale też nigdy wcześniej nie mieliśmy deptaka dla pieszych, po którym mogą jednocześnie jeździć tramwaje. By uniknąć niebezpiecznych sytuacji, na Szewskiej uruchomiona zostanie tzw. fala świetlna. - Po obu stronach torowiska na skrzyżowaniu z ul. Oławską zainstalujemy w nawierzchni po 16 lamp - mówi Piotr Wilkosz, kierownik budowy. - Oświetlenie uruchamiane będzie impulsem z czujnika, który wykrywa jadący tramwaj. Reflektory będą się włączać jeden po drugim od strony nadjeżdżającego wozu, by przechodnie wiedzieli, skąd spodziewać się niebezpieczeństwa.
Lampy będą dodatkowo pulsować. - Bursztynowym światłem ostrzegać będą pieszych - mówi Michał Gołębiewicz z biura prasowego Zarządu Dróg i Komunikacji. Tramwaj na Szewskiej pojedzie środkiem świetlnej kolumnady. - To będzie wspaniale wyglądać - mówi Wilkosz. - Ale najważniejsze, że tramwaje będą tędy kursować nie szybciej niż 5 km/h, a więc z prędkością idącego pieszego.
Świetlistą aleją pojadą nowoczesne niskopodłogowe skody na liniach 6 i 7. Do końca miesiąca powinny już otrzymać homologację. Ale wciąż nie wiadomo, kiedy na Szewskiej uruchomione zostanie torowisko. - Specjaliści z Politechniki badają, czy szlifowanie szyn nie miało niekorzystnego wpływu na ich trwałość i czy nie należałoby w związku z tym wydłużyć okresu gwarancji - mówi Ewa Mazur, rzeczniczka ZDiK-u. - Tramwaje nie mogą jeździć Szewską do czasu, gdy naukowcy nie zakończą ekspertyzy.
Opinia pracowników Politechniki powinna być gotowa jutro (czw).
Źródło -> http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35751 ... l?skad=rss Żarówki Energooszczędne. To nie jest dla mnie przekonywujące... jakieś prawo fizyczne mówiące o tym że zimny gaz powoduje szybsze zużywanie się elektrod tudzież samego gazu bądź luminofora bym prosił...
gdybym miał dowodzić szybszego zużywania to raczej nie ze względu na zimny start, co ze względu na wahania temperatur - może to mieć ujemny wpływ na luminofor np...
A co powiecie na żarówki.. wróć.. oświetlenie LEDowe? Czy te oświetlatory zawierające 20 diodek led sa w stanei zapewnić jasność jaką dają żarówki halogenowe 12V?
Pelzak to troche nie tak :
swietlówka potrzebuje 2 do 3 razy wiekszego "impulsu" napiecia by się zapalic.
Mozna ten stan żeczy zmienic przez podgrzanie około 1 do 2 sekund żarników.
Wada zapłonu na "zimno" to szybsze rozpylanie materiału emisyjnego który pokrywa zarniki( objawia sie to szybszym zaczernianiem koncówek swietlówki) bo duzy prad na poczatku idzie.
Zaleta : start od razu..
Zaleta zapłonu na "ciepło" to to ze nie potrzeba takiego napiecia by spowodowac wyładownie w gazie i czas zycia żarników jest znacznie wiekszy.
Wada : 1 do 2 sekundowa zwłoka po właczeniu sieci..
Mam w domu swietlówke IKEA 9W Model K111 z zapłonem na ciepło i ma ona juz z 5 lat i do dzis dnia ma bardzo małe zaczernienie koncówek lampy. A duzo juz razy była zapalana.
Mam roczna PIŁE polska 14W i tu widac znaczace juz zaczernienie koncówek lampy (dla nie to badziewiaste swietlowki bo matka ma 9W i juz jest mocno czarna )
Roczny Philips softone 14W tez widoczne zaczernienie.
Roczny Philips Economy 20W widoczne zaczernienie
Roczny Philips Genie 14 małe zaczernienie ale tam zadko swiatło zapalam ( sypialnia)
X letni Philips Prismatic z załonem na ciepło ja juz go dostałem uzywanego widocze zaczernienie ale małe..
Wnioski nasuwaja sie same... teraz pewnie ktos powie eee one teraz sa tanie ale to nie chodzi tu o cene tylko ochrone srodowiska.... i prad oczywiscie :D
Co jeszcze dostałem kiedys swietlówke zapalana w klasyczny sposób która juz nie zapalała (migała ) podłaczyłem ja pod statecznik elektroniczny wyciagniety z uszkodzonego "kompaktu" no i bez problemu zapalała sie i nie było z nia problemów.
A wystarczy w obwodzie zapalnia wymienic kondensator(zimny start) na pozystor(gorący start)
http://halogen.pl/allegro/moce_sw.jpg
Acha i jeszcze taka ciekawostka :
Wraz z zwiększaniem czestotliwosci pradu zwiększa się strumien swietlny bo luminofor ma większa wydajnosc.
Nie wspomne o zapalaniu swietłowek silnym polem elektromagnetycznym ( nadajnikiem :D )
Tu na zdjeciu 9W swietłowka przyłozona do stopnia koncowego nadajnika lampowego o mocy 100W :D (4W juz wystarczaja by ja zapalic )
http://img186.imageshack.us/img186/2815/swietlowkadi1.th.jpg
Któras z firm chyba Osram ma juz w swojej ofercie swietlówki własnie z nadajnikem a role anteny robi drut który oplata swietłówke : Czas zycia takiej swietlowki to 100000 godzin...
Użytkownik Kwazor edytował ten post 17 grudzień 2006 - 20:19 Światła do jazdy dziennej. uwazasz ze 3000h to duzo??? przeciez to jest co najwyzej rok z hakiem jezdzenia przedstawieciela hanlowego! A co ja na to poradzę? Jest jak jest - i tak znacznie lepiej niż w przypadku halogenów. Tylko ten rok jazdy mi się nie bardzo zgadza. Wyjaśniają to dokładniejsze informacje na temat ksenonów zaczerpnięte z: http://www.borntoride.pl/forum/viewtopic.php?t=1034&sid=f31755bb9da9138feb6b02f760f44faa#Scene_1 "...Prawdę mówiąc xenonowe źródła światła nie są żarówkami w ścisłym tego słowa znaczeniu. Jest to palnik dość podobny do lampy błyskowej w której następuje wyładowanie elektryczne (łuk na starcie) i potem podtrzymanie tego łuku w specyficzny sposób. Za pracę lampy odpowiadają dwa moduły (często złączone w jeden fizycznie układ, jak to jest w M6) przetwornica i układ poziomowania... ...Przetwornica â to dość zaawansowany układ zajmujący się startem, konserwacją elektrod i zasilaniem palników, jest sześć etapów działania takiego modułu. 1. Włączenie â TURN ON â ok. 25-50ms â układ gromadzi energię w kondensatorze aby wykonać start â zainicjować łuk elektryczny (wyładowanie). 2. Zapłon IGNITION â następuje zapłon w podobny sposób, jak w przypadku lampy błyskowej, przetwornica wysyła impuls, który przetworzony przez starter/zapłonnik indukcyjny tworzy impuls 23-26kV (tysięcy woltów). Następuje stworzenie łuku elektrycznego w palniku (iskra) i powstaje strumień plazmy w zjonizowanym gazie. 3. âŸprzetrzymanieâ â TAKE-OVER â podtrzymanie łuku i obniżenie napięcia zasilania, konserwacja elektrod, w tym momencie palnik otrzymuje ok. 75W (standardowy tryb świecenia to 35W), czas ok. 1/3 sek. W powyższych sytuacjach palnik zasilany jest prądem stałym. 4. wygrzewanie â WARM-UP â cykliczne przełączanie polaryzacji zasilania palnika (ok. 100x na sekundę) 5. âŸrozbiegâ â RUN-UP â przełączanie polaryzacji palnika z częstotliwością ok. 400Hz aż do âŸopadnięciaâ napięcia zasilania do założonej wartości (palnik zaczyna świecić pełnym światłem) â trwa to ok. 6-8 sek. 6. świecenie âŸnormalneâ â STADY-STATE â normalna praca â parametry zasilania palnika są już stałe, zasilanie 85V prądu przemiennego. Całość startu lampy xenonowej trwa prawie 10 sek. i przez ten czas następuje zmiana sposobu zasilania palnika jak i koloru świecenia. Przy starcie przetwornica potrafi zażyczyć sobie 10-20A! Dlatego część problemów z xenonami ustępuje po wymianie akumulatora. Słabej klasy przetwornice brzęczą (częstotliwość ich pracy to 2kHz, czyli âŸpiskâ odczuwalny w radiu czy CB)... Palnik â popularnie nazywany żarówką ksenonową. W palniku świeci gaz (ksenon) pobudzony przez biegające elektrony w zjonizowanym gazie. Nazwa âŸnaukowaâÂÂ: HID oznacza High Intensity Discharge â i jest to lampa łukowa o bardzo wysokiej sprawności (tradycyjna żarówka wykorzystuje ok. 2% energii na tworzenie samego światła â reszta przetwarza się w postaci ciepła). Sam gaz teoretycznie nie ulega zużyciu (jest chemicznie obojętny) ale elektrody i âŸcała resztaâ palnika ulega zużyciu â dlatego obecnie trwałość palników szacuje się na 3-5tys godzin (zwykła żarówka halogenowa to ok. 500-1000h); strumień świetlny lampy ksenonowej 3-3,5tys. lumenów (halogen ok. 1500). Z materiałów propagandowych: Trwałość palników jest bardzo wysoka, i teoretycznie równa żywotności całego samochodu, jedynie z czasem światło zmienia barwę - jednak dzieje się to po stosunkowo długim czasie. Producenci podają żywotność palników na ok. 3000 godzin - to jest 180 tys. km przejechanych z włączonymi światłami ze średnią prędkością 60km/h. Nie oznacza to, że po tym czasie trzeba palnik wymienić. Po tylu godzinach światło zaczyna robić się âŸcieplejszeâ czyli bardziej różowawe â i tak świeci jeszcze ze 2 tys. godzin..."
Tak więc ksenony to nie tylko "blaski". Są również "cienie": świateł ksenonowych nie można przełączać tak jak halogenowych - stąd ograniczenia konstrukcyjne automatyki oświetlenia. A jak ktoś przekroczy przebieg 300.000km jeżdżąc średnio 60km/h - to trudno, musi za to zapłacić. Jeśli tylko reszta auta ten przebieg wytrzyma...
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plshirli.pev.pl
|
|
|